Er bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt du spørger nogen, når du går og er bange for noget, som du ikke forstår.

Jeg kan godt forstå, du bliver bange for og ked af om grunden til, du ikke har så mange hår på dit underliv, fordi du klippede lidt af i 4. kl. Men jeg er helt sikker på, at det ikke er derfor.

Hårene på kroppen vokser hele tiden ud igen. De forskellige hår på kroppen har forskellig levetid. Fx vil et øjenvippehår falde af efter ca. en måned og så vil et nyt vokse ud. For kønshårene falder de ud efter ca. et par måneder, inden der gror nye ud. Det er også derfor, du indimellem oplever at der er nogen, der falder af, når du tørrer dig.

Hårene vokser med forskellige hastighed, så de har forskellige længder og der hele tiden er nogen tilbage, når andre falder ud.

Jeg håber, den forklaring giver mening?

Det er meget forskelligt, hvor meget kønsbehåring folk har. Nogen har meget og nogen har mindre. Det kan sagtens være at du får mere i løbet af de næste par år.

Hvis du har så lidt, at det ligner, at du har fjernet dem, eller du synes du aldrig rigtig har fået nogen, så kan du godt nævne det for din læge. Din læge vil hurtigt kunne se om det er normalt, det du har.

Jeg kan faktisk godt forstå, hvis du var lidt bange for at vise dine hår engang. Jeg har talt med mange børn, som synes det er mærkeligt og lidt pinligt, når de begynder at få hår der. Og de vil helst ikke vise dem til nogen.

Når man bliver ældre bliver det mere normalt og man vænner sig mere til det. Og så kan det pludselig virke fjollet at man var bange for at skulle se det engang.

Jeg håber, det var et svar, du kunne bruge – ellers kan du bare ringe eller skrive igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.