Brev

Er bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Først og fremmest vil jeg undskylde herfra, hvis du har oplevet ikke at få et svar. Du kan tro, at du skal have et svar og det vil jeg prøve at give dig nu.

Det er super flot, at du finder modet til at søge hjælp hos os. Det lyder som om, at der er flere ting, der er lidt svære for tiden. Du nævner nemlig både, at du er bange, du skændes meget hjemme i familien, du har væksthormonmangel, du har nåleskræk, du bliver drillet nogle gange og så er du bange for, at du skal til møde i kommunen. Jeg får den fornemmelse, at det måske handler mest om, at du skændes meget derhjemme med familien. Jeg vil derfor lægge mest vægt på den del af dit brev.

Det kan være helt normalt at skændes lidt med sine søskende og være uenig med sine forældre. Det lyder derimod ikke rart for dig, hvis du skændes hele tiden. Det at skændes meget derhjemme kan være rigtig hårdt for hele familien. Det tager meget af energien at være med i et skænderi. Det kan næsten føles som om, at ens kræfter bliver suget ud af kroppen som luft, der siver ud af en ballon. Man kan i et skænderi nemlig blive meget vred, føle sig uretfærdigt behandlet eller blive ked af det. Jeg kommer til at tænke på, hvorfor det mon ender i disse skænderier?  Det kan faktisk være en god idé at skrive det ned i en dagbog. Hver gang der er skænderi, så kunne du skrive ned, hvad skænderiet handlede om og hvorfor du skændes. Du kan også skrive ned, hvad det gør ved dig, når du skændes. At skrive dine tanker ned kan være en god måde at arbejde med dine følelser og hvad du tænker om det skænderi. Det kan måske også hjælpe dig med at forstå, hvorfor skænderierne opstår, og hvad I kan gøre i stedet for.

Hvis du finder ud af, hvorfor skænderier fylder meget i dit liv, kan du måske snakke med dine forældre om det. Måske føler du dig uretfærdigt behandlet. Måske er du ked af det. Måske sker der noget inde i dig, som du ikke selv forstår. Måske går du rundt og ikke har det særlig godt. Alle de ting kan du fortælle dine forældre, så de måske forstår dig og kan hjælpe dig. Det er en god idé at tage snakken med dine forældre, når du ikke er sur. Det er nemmere for dine forældre at lytte, når det bliver sagt på en god måde. Det er dine forældres ansvar at passe godt på dig og sørge for, at du trives. Det er nemmere for dem at passe godt på dig, hvis de ved, hvordan du har det.

Måske kan I sammen lave en plan og aftaler for, hvad I kunne gøre for, at det ikke bliver til skænderier men i stedet nogle snakke/diskussioner, hvor man ikke altid behøver at være enige. Nogle gange kan det hjælpe at man siger fra, hvis det er ved at blive et skænderi. At sige fra kan man gøre med ord, gå væk fra skænderiet, tage en pause fra hinanden og snakke sammen, når der ro på sindene. Det kunne også være, at I kunne lave aftaler om det i familien?

Der er mange børn, der har brug for hjælp. Hvis du også har det sådan, er det vigtigt, at du får sagt det til nogen, der kan hjælpe dig, som du føler dig tryg ved. Måske du kan sige det til dine forældre, en lærer eller en pædagog. Som skoleelev kan man også nogle gange få lov at tale med en skolepsykolog. Det er nogle mennesker, der er rigtig dygtige til at tale med børn. De kan for eksempel hjælpe med det at være bange, skænderier, ensomhed og mange andre emner.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du kan også finde mange andre gode svar om skænderier og at være bange i vores brevkasse på vores hjemmeside: BørneTelefonen Du skal også vide, at du altid kan ringe ind til vores BørneTelefon på 116111 Her sidder der dygtige rådgivere klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for andre råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

 

 

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat