Ensomhed og angst

Jeg er bange og utryg hos min far og har en ven som jeg har haft gennem hele mit skole liv

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 11 år

Jeg kan se på dit brev, at du er bange og utryg, når du er hos din far. Det må ikke være rart for dig, at bo hos ham. Du skal være tryg, der hvor du bor.

Det er rigtig godt, at du har haft mod til at fortælle det til os. Du skal vide, at der er mange børn, som kan føle sig utrygge, der hvor de bor. Heldigvis kan man gøre noget for at ændre det.

Jeg ved ikke, om dine forældre er skilt, eller om din mor ikke er her mere. Hvis du har en mor, som du måske ser nogle gange, så kunne det være en god ide at fortælle hende, at du er utryg hos din far. Jeg tror, at din mor gerne vil vide, hvis du føler dig bange og utryg hos far.

Hvis ikke du har en mor, så kan du også fortælle det til din klasselærer eller til en anden fra familien(søskende, bedsteforældre, onkel). Det vigtigste er bare, at du får fortalt det til en voksen. En voksen ville kunne hjælpe dig med at finde en måde i kan løse problemet på. Kunne du have mod på det?

I kunne tale om, at du måske skal være kortere tid hos din far. Eller måske slet ikke bo hos ham, men kun besøge ham. Du er over 10 år. Så har du ret til at indkalde de voksne til et møde, hvor du kan fortælle om, hvordan du har det. Læs mere her: Initiativret Måske kan du læse det sammen med mor eller andre andre?

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er svært at fortælle det her til andre voksne. Men det er vigtigt, at du ikke bor et sted, hvor du er bange og utryg. Du har ret til et hjem, hvor du er tryg.

Det kan være en god ide at skrive sine tanker ned på et papir/et brev og give til den voksne. Ellers er du altid velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen. Så vi kan hjælpe dig med, hvem du kan snakke med, og hvad du skal gøre.

Du nævner også, at har en ven. Jeg synes det lyder dejligt, at du har en ven som du endda har været venner med igennem hele skolen. Det kan være svært, at holde på sine venner, men det har du vist, at du er god til!

Hvis du gerne vil have flere/nye venner, så er ens klasse/fritidsinteresse altid et godt sted at starte. Er der nogle i klassen, som du har meget tilfælles med? Måske I kunne lave noget af det efter skole?

Nye venskaber kræver ofte, at man kan samle lidt mod til at spørge den anden. Men når det er overstået, så er man to om at have det sjovt. Man kan lave alt sammen. Se film, spille computer, spille fodbold, gå en tur? Tror du, at du ville kunne have mod på at spørge én fra klassen, om i skulle finde på noget efter skole?

Man kan også altid fortælle sin klasselærer, hvis man føler sig alene i klassen. Din klasselærer vil nok kunne hjælpe dig med, hvilke drenge eller piger, du bedst kan snakke med.

Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du allerførst får snakket med en voksen om den utryghed, du mærker hos far. Du har været så modig at skrive herind. Nu skal du bruge lidt mod på at tage fat i en god voksen, som du stoler på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.