Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt høre, at du har det rigtig svært lige nu. Det er helt ok, og du skal nok få det godt igen.
Der er mange unge, der ligesom du, oplever at det hele kan føles som rigtig svært, og at man ikke aner, hvad man skal gøre.

Når man er teenager, sker der en masse ting med en. Kroppen udvikler sig, og man har en masse hormoner i kroppen, som kan få en til at føle sig rigtig ked af det. Det er helt normalt, og det går over igen. Det er selvfølgelig rigtig ubehageligt og forvirrende mens det står på, og derfor kan det være godt, hvis der er nogen voksne man kan snakke med.Eller måske en ven eller veninde.

Den voksne kan måske hjælpe en til at finde ud af, hvad man skal gøre, for at få det bedre, når alt ser sort ud. Er der en voksen, fx en af dine forældre,bedsteforælder, en lærer eller måske en du selv tænker på, som du kunne have lyst til at snakke med? Du kan jo også gå til sundhedsplejersken og snakke med hende..

Når du snakker med den voksne, kan I måske finde ud af, hvad du kan gøre når tankerne kører rundt og det er svært. Det kan være at skrive det ned, snakke med dine forældre om det eller ringe til en ven. Det kan også være, at det kan være en idé at få rådgivning i din kommunes anonyme børne- og familierådgivning for at få det bedre. Man kan ringe op på kommunen og spørge om, nummeret til rådgivnigen eller kigge på hjemmesiden. Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111 eller måske vil www.Headspace.dk være et godt sted for dig at få støtte og rådgivning. Det kan hjælpe rigtig meget, at få snakket om det.

Hvis man laver noget, man godt kan lide, kan det også hjælpe en til at få tankerne væk fra alt det dystre og tankerne, der kører rundt. Det kan hjælpe at gå eller løbe en tur, tage et varmt bad, at høre noget musik, du bliver glad eller rolig af, at tegne, skrive tankerne ned og få overblik over dem eller noget helt andet. Hvad kan du godt lide at lave? Prøv at skrive det ned på en liste, så kan du kigge på den, når du er ked af det for at se, hvad du kan gøre for at blive i bedre humør. Du kan også prøve at skrive nogle af alle dine tanker ned i en bog. Når de er skrevet ned i bogen, kan du måske bedre slippe dem i hovedet.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen
 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat