en der skriver over sms

hej,

jeg er en 11 årig pige.

der er en der hele tiden skriver, til mig.

der står hendes nummer men jeg ved ikke hvem det er.

hun gider ikke sige hvem hun er. men hun bliver ved med at skrive til mig, at jeg er en ged, og jeg er fed. og om jeg har set mig slev i spejlet.

og hun ved godt hvem jeg er, fordi hun skrev hvad alle mine familie medlemmer.

hun siger også at vi har været sammen, for et år siden.

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

kærlig Hilsen den bange pige.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år,

Det er godt, du har skrevet. Puha, det lyder ikke rart og jeg kan da godt forstå, at du føler dig utryg.

Lige meget om det er en, du kender eller ej, er det ikke i orden at mobbe på den måde over telefonen. Det skal stoppes.

Jeg tænker, at du skal fortælle det til dine forældre, så de kan hjælpe dig med at få det stoppet. Der er flere måder, I kan gøre det på. På næsten alle telefoner er det muligt at blokere det nummer, som der bliver skrevet fra. Det kunne du bede dine forældre om hjælp til med. Måske kan de også finde ud af, hvem det er der skriver til dig? Så får du ikke alle de grimme beskeder.

Hvis du tror, det er en fra din skole, vil det være en god ide at snakke med din lærer og måske få hende til at tage et emne op i klasse om, hvordan man er overfor hinanden på sms. Det skal være en god snak - ikke en snak om dig. Din lærer har pligt til at tage sig af den slags, når de kender til problemet. Derfor er det så vigtigt at fortælle læreren det, for at hun kan gøre noget ved det.

Jeg synes, du er rigtig sej, at du har skrevet til os. Jeg håber, du holder fast i dit mod og får snakket med dine forældre, så du kan få den hjælp, du skal have og der kan blive sat en stopper for de grimme sms’er.

Du kan bruge dit brev og svaret til os som en støtte, når du skal snakke med dine forældre, så de også ser, at vi bestemt synes, der skal voksenhjælp til for at få det stoppet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.