Brev
Eksem på testikler og penis
Jeg er 13 år og er bange for at jeg har peniskræft. Jeg har i nogle måneder haft rød eksem på terstikler og penis. Det klør ikke hele tiden eller jeg føler ikke at det føles hævet men nogle gange klør det og bliver værre.
Jeg har ikke sagt det til nogen da jeg synes det er lidt pinligt, men jeg er sindsyg bange for at det er kræft som jeg har læst noget om at man kan få.
Jeg har prøvet med nogen cremer og det har hjulpet lidt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Pls hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng
Godt at du skriver til os, for du må være ret bekymret lige nu. Jeg vil gerne berolige dig og sige, at jeg bestemt ikke tror, at du lider af kræft. Jeg har læst mig frem til, at der årligt kun er ca. 2 mænd ud af 100.000 danske mænd, som får konstateret peniskræft. Og de er næsten alle omkring 70-års-alderen.
Dit røde, kløende udslæt kan skyldes alle mulige andre ting: Svamp, allergi, rifter i huden eller (ufarlige) hudsygdomme.
Det er IKKE pinligt at have udslæt, heller ikke på kønsdelene! Det sker for næsten ALLE mennesker på et eller andet tidspunkt, at de oplever den slags udslæt, så du er ikke spor mærkelig eller speciel.
Men du skal afsted til lægen, så du kan få behandlet problemet professionelt og hurtigt. Lad være at eksperimentere med at smøre det med creme selv.
Dine forældre behøver ikke være med inde hos lægen, men hvis du have en recept på noget til at smøre på, skal de have besked. Så måske var det bedste, at du siger til en af dem: “Jeg har noget der klør, som jeg gerne vil have lægen til at kigge på”. Og hvis du er ærlig og siger “jeg synes ikke, det er så rart at tale med jer om”, tænker jeg at de nok vil respektere det og lade være med at forlange, at du skal forklare en hel masse.
Held og lykke med at komme hurtigt til lægen og få hjælp.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen