Efterskole frygt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Jeg synes ikke, det er noget lille problem, og jeg forstår godt de ting, du frygter. Det er ikke nogen lille ting at flytte hjemmefra! Det er modigt, at du indrømmer, at du er bange.

Det er lettere for de udadvendte typer end de generte, det tror jeg du har ret i. Men alle er nervøse, når de skal begynde på en ny skole, og den gode nyhed for dig er, at på en efterskole er I alle sammen nye samtidig. Der er ingen kliker eller rygter og historier om, hvad du f.eks. gjorde i 4. klasse. Ingen har en viden om, hvem du er. Det kan selvfølgelig være hårdt, for som du selv nævner, så ved lærerne f.eks. ikke, at du er en dygtig elev. Du skal selv lidt ud af busken og vise dem, hvem du er.

Jeg vil meget gerne bore lidt i, at du synes, du er perfektionist og hader at lave fejl. Mon ikke alle hader at lave fejl? Jeg tror bare, at hvis man kan acceptere, at man kommer til at lave MANGE fejl i sit liv, så bliver livet meget nemmere at klare. Fejl er uundgåelige, og ingen fødes perfekte. De veninder, du har haft siden børnehaven, og som du holder meget af – laver de ikke også fejl? Får dårlige karakterer ind i mellem?

Jeg er ret sikker på, at du kan få mange nye venner og opleve dig selv i et helt nyt lys på efterskolen, hvis du kan træne at tilgive dig selv for dine fejl. Kunne du øve dig i at sige lidt mere ”pyt med det”?

På håndboldbanen gælder det i øvrigt ikke kun om at være dygtig eller talentfuld. Det handler om at være hårdtarbejdende, aktiv og villig til at lære mere, og ikke mindst at være en god holdkammerat.

Så – hvis jeg skulle hjælpe dig til en god start på efterskolen ville jeg sige: Tænk ikke så meget på dig selv, dvs. hvad du gør, siger, hvordan du spiller eller ser ud osv. Du er helt OK. Du er god nok, som du er allerede.
Tænk i stedet på hvem du godt kan lide og gerne vil i snak med, og prøv så at gøre det, selvom du er rystende nervøs indvendig. Jeg ved det er svært, men prøv alligevel. Du har allerede taget et kæmpeskridt ved overhovedet at vælge efterskolen, så jeg tror godt, du kan tage de næste skridt.

Held og lykke, når du engang skal begynde.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.