Brev
Efterskole eller ej?
Hej 🙂
Jeg er virkelig frustreret for tiden.
Jeg går i 9. klasse, og skal efter sommerferien nok på efterskole. Siden starten af skoleåret har jeg snakket med mine forældre om efterskole, og jeg har bare aldrig haft lysten til at tage afsted. Mine forældre, derimod, vil rigtig gerne have at jeg tager afsted. Altså jeg har virkelig ikke lyst, jeg tror ikke at det er noget for mig. Jeg vil virkelig gerne bare på gymnasie, men alligevel er jeg helt klar over, at det er det mest fornuftige at tage på efterskole. Jeg har nemlig en form for angst.
Min mor og jeg var forleden ude og se på den efterskole jeg så nok skulle gå på, hvis jeg skal på efterskole. Jeg var helt rolig på bilturen, men da vi skulle til at stige ud af bilen på parkeringspladsen, kunne jeg bare ikke gå ind. Jeg begyndte at tudbrøle og jeg ville bare ikke ind. Min mor forstod mig simpelthen ikke, hvilket også er forståeligt; jeg forstår det heller ikke selv. Men det er bare sådan jeg har det. Jeg ved ikke hvad jeg var bange for, men jeg har aldrig nogensinde haft lyst til at gå til noget i min fritid, og jeg har altid været sådan når jeg skulle møde nye mennesker osv.
En anden gang hvor jeg skulle fremlægge min engelskpræsentation i klassen, begyndte jeg også at græde fordi at jeg blev nervøs. Ikke hysterisk, men jeg græd. Og det er mærkeligt, for jeg er en af de bedste til engelsk i min klasse, men når jeg læse engelsk op/snakker engelsk foran andre, så snubler jeg over ordene og kan ikke finde ud af, at tale lige så godt engelsk som jeg gør enten alene eller med mine veninder??? Så jeg har virkelig brug for, at arbejde på det der angst, og jeg tænker, at et ophold på en efterskole ville kunne hjælpe på det.
Den anden grund til, at jeg ved, at det er det mest fornuftige at tage på efterskole er, at jeg har hørt om folk der har taget på efterskole og derefter har haft det meget nemmere i gymnasiet. Jeg er en klog pige, men jeg ved ikke om jeg er 100 procent klar til lektiepresset på gymnasiet eller det med at være aktiv i timerne, og det kunne jeg bare godt tænke mig at være.
Men som sagt har jeg bare virkelig ikke lyst til at tage på hverken efterskole eller 10. klasse. Jeg bliver bare helt ked af, at tænke på, at jeg nok skal. På fredag skal jeg på besøgsdag på mit drømmegymnasie med min veninde, og jeg håber på, at finde ud af, om jeg ville være fagligt klar til gymnasiet efter det. Måske kunne jeg gå til noget psykolog eller noget, hvor jeg kunne blive bedre til at håndtere min angst og til at blive bedre til at række hånden op i timerne og at lave engelskpræsentationer?
Men hvad skal jeg stille op? For jeg har virkelig, VIRKELIG ikke lyst til at tage på efterskole. Please, please hjælp mig!
Venlig hilsen A.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er aldrig rart at skulle noget, man virkelig ikke har lyst til. Så jeg kan virkelig godt forstå, hvis du har brug for, at dine forældre lytter til, hvordan du har det.
Først og fremmest, så er det vigtigt at huske på, at dine forældre gør det i en god mening. De vil sikkert bare så gerne hjælpe dig.
Men.. Det er jo ikke sikkert, at det er det rigtige for dig, når du har det, som du har det.
Samtidig kan det selvfølgelig også være, at du bliver positivt overrasket over efterskolelivet. Det er svært at sige. I hvert fald er efterskole ikke den rigtige løsning for alle.
Du skriver, at du har talt med dine forældre om det. Det synes jeg, at du skal gøre igen.
Jeg tænker, at I måske skal lave en plan for, hvordan I kan "undersøge" om efterskole er det rigtige. I har nok allerede undersøgt en del, når I har talt om det siden starten af skoleåret. Men det er vigtigt at de ved, at du virkelig ikke har lyst, som det er nu.
Hvis du sammen med dine forældre laver en plan for at undersøge, om efterskole er det rigtige, er der nogle forskellige ting, I kan gøre;
Jeg tænker, at du og dine forældre kan prøve at tale med en af dine lærere om det. Spørg ham/hende om de tror, du ville kunne klare gymnasiet, eller om de synes, at efterskole er en god idé. De ved, hvor du ligger rent fagligt og har også set dig sammen med dine klassekammerater.
Er der mange af dine venner og veninder, der skal starte på gymnasiet? De fleste synes, at det er rart at starte med nogen, de kender. Du skriver, at du synes, at det er svært at møde nye mennesker. Måske er ville det derfor, være en god idé at starte på gymnasiet sammen med dem du kender?
Måske kender du eller dine forældre, nogen der har gået på efterskole? Det kunne være en mulighed, at høre andres erfaringer med at gå på efterskole og på den måde, får en lidt bedre fornemmelse af, hvordan det kan være? Måske har du også selv nogle tanker om, hvad der ville være godt ved efterskole?
Du skriver selv, at du måske kunne gå til en psykolog. Det synes jeg faktisk lyder som en god idé. Han/hun vil kunne hjælpe dig med generelt at håndtere din angst. Men en psykolog kunne også tale med dig om efterskole, og om han/hun tænker, at det ville kunne hjælpe dig.
Det er ikke nemt, når der skal træffes store beslutninger i ens liv. Det er helt naturligt, at man kan blive utryg over tanken om, at ens hverdag vil forandre sig.
Derfor er det også vigtigt, at man føler at man bliver hørt og taget alvorligt. Dine forældre skal faktisk lytte til dig. Du har nemlig ret til at sige din mening.
Måske vil det hjælpe dig, at skrive dine tanker og følelser ned og vise det til dine forældre. Du er i hvert fald god til at formulere dig på skrift.
Jeg håber, at dit næste skoleår bliver som du ønsker, på den ene eller anden måde.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen