Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det er godt, at du nu skriver til BørneTelefonen, for jeg kan godt se, at du står i en vanskelig situation. Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du er en moden og eftertænksom pige, der gør sig mange svære overvejelser. Du prøver både at komme videre med dit eget ungdomsliv, og kan samtidig se, at det måske vil give din mor nogle udfordringer. Det er rigtig flot, når man er 15 år.

Jeg får også indtryk af, at din mor gerne støtter dig i, at du kommer ud blandt andre unge, og at I har et godt indbyrdes forhold, så I kan snakke om tingene, som de er.

Jeg syntes, at det er rigtig vigtigt, at du kommer på efterskole, og min erfaring er, at man sagtens kan være på efterskole selvom man har forskellige vanskeligheder. Der findes mange forskellige efterskoler, og du og din mor kan få hjælp til at finde en der er god for dig ved at kontakte Efterskolernes Sekretariat på tlf. 33128680. Måske har du også kontakt med jeres kommunes Pædagogiske Psykologiske Rådgivning. De kan også hjælpe med vejledning om skoler, der er gode for dig.

Så er der økonomien. Med det forløb du beskriver, vil jeg tro, at du og din mor har kontakt med kommunens Familie – afdeling. Så din mor skal kontakte jeres socialrådgiver, som kan hjælpe hende med at få søgt om økonomisk hjælp til dit efterskoleophold. Der findes forskellige muligheder for at få hjælp til økonomien, da efterskoleophold er dyrt for mange forældre.

Jeg vil tro at du, uanset dine vanskeligheder, kan få rigtig meget ud af et efterskoleophold, og syntes, at det er meget positivt, at du nu har skrevet til BørneTelefonen om dine overvejelser. Du har nu taget det første skridt.

Jeg håber, at det lykkes.  Hvis du har behov for det, er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen eller til at kontakte BørneTelefonen på 116111 for at snakke mere om mulighederne.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.