Brev
Atom krig
Hej. Jeg er en dreng på 13.
Her på det seneste har jeg gået og tænkt meget på 3.verdenskrig og atomkrig. Jeg er rigtigt bange for det.
Jeg bliver hele tiden ved med at søge på ting om det. Fx ser jeg nogle videoer om hvad der ville ske hvis der kom atomkrig og det skræmmer mig virkelig.
Jeg ved godt at jeg skal lade være med at se den slags , men når først jeg søger på det, prøver jeg at finde et svar på om der kommer atomkrig.
Jeg tænker tit på det om aften og har lidt svært ved at sove. Jeg har også talt med mine forældre om det
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 13 år
Tusinde tak for dit brev. Jeg kan læse, at du går rundt med mange skræmmende tanker lige nu. Jeg vil prøve at give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Krig eller?
Vi får rigtig mange breve fra børn og unge, som er bange for, at der kommer krig. Mange gange kan det også være rigtig svært at undgå alle de nyheder, der omhandler krig, og det kan være endnu sværere at skelne mellem, om nyheden er sand eller falsk. Har du mon også den følelse?
Desværre er der ingen af os der ved, hvad der sker, og derfor kan jeg desværre ikke give dig et helt klart svar, selvom jeg gerne ville. Men jeg kan love dig, at der er mange voksne, som gør alt hvad de kan for at passe på os alle sammen, så danskerne ikke bliver en del af krigen.
Dine forældre
Jeg bliver dog rigtig glad for at læse, at du har snakket med dine forældre om det, fordi det er bare så vigtigt at snakke om de ting, der bekymrer en. Gav dine forældre dig mon nogle gode råd, som du kan bruge sammen med rådene fra mig?
Du skal også vide, at det er helt ok at snakke med dine forældre flere gange. Også selvom det egentlig handler om det samme emne eller spørgsmål. For rigtig mange mennesker er det bare dét at snakke og bearbejde de svære ting ved at få gode råd fra andre, der hjælper. Kan du mon følge den tanke?
Det betyder også, at hvis du støder på nogle artikler eller videoer, som gør dig bange eller undrende, kan det være en rigtig god idé at fortælle det til dine forældre. Det kan hjælpe at snakke om det, så du får bearbejdet de ting, du synes er svære eller skræmmende.
Hvor kan jeg søge oplysninger, uden at det bliver for voldsomt?
Du skriver, at du søger oplysninger og videoer omkring din bekymring. Du ved godt selv, at du burde lade være, men du gør det for at få svar på, om der kommer atomkrig. Jeg kan rigtig godt følge din følelse. For man kan sådan have brug for at finde bare ét lille tegn på, at der IKKE kommer krig. Men desværre får man ofte langt flere informationer, som man faktisk slet ikke kan rumme, og mange gange er det heller ikke helt sandheden, man kan finde frem til. Og lige netop det kan gøre en meget mere bange.
Hvis du gerne vil holde dig lidt opdateret for at holde dig i ro, kan jeg også godt forstå det. Det er der faktisk rigtig mange der godt kan lide, for så føler de sig mest trygge. Hvis du har det sådan, vil jeg anbefale dig, at du i stedet vælger at læse om det på denne side Bekymret for krig i Ukraine? – BørneTelefonen (bornetelefonen.dk) og måske vælge at læse “Børneavisen” eller se ultra-nyt. Her bliver tingene forklaret på en måde, så man ikke føler sig så bange, og det bliver heller ikke overdrevet.
Afled dine tanker
Det kan nogle gange være rart, at få de svære tanker lidt på afstand. Hvis man gerne vil det, kan det være en god idé at lave noget, man synes er spændende, så man glemmer at tænke over de svære ting. Kan du følge mig i den tanke? Det kan fx være at spille Play-station, fodbold eller være sammen med sine venner, måske en tur i biografen. Kan du mon også finde på en ting, du bliver glad af, som kan aflede dine tanker lidt?
Jeg håber, du kan finde lidt ro i mine råd. Det kan være, at du har brug for at snakke lidt mere om det med os, for at få helt ro i maven. Hvis du har det sådan, kan det være rart at snakke med en af vores søde rådgivere i telefonen. Her er det også nemmere at stille flere spørgsmål. Vores telefonnummer er 116 111.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen