Downloadet børneporno?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig dreng

Jeg kan sagtens forstå, at du er bange og har ondt i maven – det er ikke altid nemt, at finde ud af, ”hvad man må og hvad man ikke må”……og på nettet er det svært at gennemskue de ting, der ligger bagved.

Loven er jo lavet for, at man ikke skal krænke børn og downloade børneporno med vilje, som en ”hobby”, til deling osv. Som jeg forstår dig, så har du jo ikke downloadet børneporno, men det ligesom fulgte med, da du downloadede browseren til at komme på deepweb. Du kan ikke finde han fyren, der lokkede med noget, du blev nysgerrig på.

Hvis du tænker,  der kan være spor på din computer til nogen, der deler børneporno, skal du skal overveje, at kontakte politiet og spørge dem. – Jeg tænker ikke, at de vil kategorisere dette som bevidst downloading af børneporno. Måske kan du hjælpe Politiet med kan finde spor til de personer, der lægger det ud og sender det afsted. Hvis du er i tvivl, kan du ringe og snakke med Politiet og høre, hvad man skal gøre, hvis der er fulgt børneporno med, da du downloaded noget som ikke havde noget at gøre med børneporno. Du kan jo være blevet hacket – men jeg kan ikke sige præcist.

Selvom du ikke er meget for, at dine forældre får noget af vide, vil jeg alligevel råde dig til, at tage en snak med dem. Forklar dem som du skriver her, det vil de fleste forældre eller voksne kunne forstå. De vil sikkert både kunne forstå din bekymring og vil kunne støtte dig i at få hjælp.

Jeg tænker, at det bedste ville være, ”at få det ud af verden”, så du ikke skal gå rundt med en evig skræk og bekymring.

Hvis du slet ikke har lyst eller mod på, at tale med politiet eller dine forældre, kunne du kontakte SSP medarbejderne i din kommune – de har sikkert været i kontakt med andre unge, som har prøvet det samme som dig, og kan hjælpe dig. Du kan finde SSP ved at gå ind din kommunes hjemmeside og søge eftter SSP. Du kan fx ringe og få en snak, og høre om du kan være anonym i telefonen - hvis du har brug for at være anonym? SSP = samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og politi.

Jeg håber for dig, at du snart kommer af med din mavepine og kan fortsætte dit ungdomsliv.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.