Brev
Dommedag
Hej bb. Jeg er en pige på 12 som er bange for jordens dommedag,
jeg læste her forleden en artikel om det inde på BT. hvor der stod et eller andet med jordens dommedag 2017, jeg er blevet MEGA bange for om det passer
Hver gang jeg tænker på det får jeg kriller i maven, jeg ved Virklig ik hvad jeg skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Efter at have læst sådan en artikel ville jeg også blive ret bange. Der er rigtig mange aviser, der bruger meget alvorlige overskrifter til at lokke folk til at læse deres avis. Det er jo det aviserne tjener penge på. I øvrigt synes jeg, at det er flot du læser avis og interesserer dig for verden omkring dig. Næsten alle nyheder er jo skrevet til voksne, det er BT også!  Derfor kan det virke meget voldsomt, når man er barn eller ung læser med.
Når du læser sådan en artikel og du bliver bange for jordens dommedag, er det vigtigt at tale med nogle voksne omkring dig. Det kan være dine forældre, en ven eller tage det op i skolen. Jeg gætter på, at andre i klassen kan have det på samme måde og andre ikke. Det kunne være et emne at tale om, med jeres klasselærer Måske kan du foreslå det?
Det kunne også være en idé, at du ser Ultra Nyt på dr.dk - det er nyheder lavet til børn. Her er de gode til at fortælle, hvordan tingene hænger sammen. På den måde kan man få nyheder og bedre forstå hvordan det hænger sammen i verden.
Du skal vide, at der meget tit er historier om dommedag, og sådan har det altid været.  Da jeg var barn gik der historier om, at Jorden ville gå under i 1999. Det skete (som du ved) ikke. Men du kan tro, at mange børn, og nok også nogle voksne, var bange for den overskrift.
Min erfaring er, at de dommedags-artikler ikke gør os klogere. Der er sjældent korrekte, videnskabelige fakta i dem. Hvis du er fascineret af naturkræfter som f.eks. vulkaner eller jordskælv, så er det meget bedre at læse en bog om det. Gå på biblioteket og spørg børnebibliotekaren hvilke bøger de kan anbefale. Men husk at mærke efter, om du bliver urolig af at læse om det? Så er det en idé at tale med nogen og måske også finde noget andet at læse i. Noget der gør dig tryg og glad.
Det er rart  at fortælle det til nogen, hvis man har tanker som gør én bange. Og som man ikke selv kan få til at stoppe. Det hjælper mod krilleren i maven. Du må også gerne ringe eller skrive til os på 116111, og snakke mere om det. Hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen