Døden og verdens undergang

Hej Børnetelefon,
Jeg skriver det her brev fordi at jeg længe har haft mange tanker om døden. Jeg er virkelig bange for den tanke at vi bare forsvinder fra verden, som om vi aldrig har været der, og at vi aldrig mere ville komme til at se dem vi elsker igen. Som om at de personer jeg altid har set op til, og altid har troet ville kunne redde mig fra alting, i sidste ende bare er ligegyldige, de er jo ligeså magtløse som mig. Jeg føler lidt at det er mig alene imod døden og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Jeg er også ret bange for jordens undergang, der vil vi alle være magtesløse, og ligegyldige. Som myrere der bliver trådt på af en kæmpe sko..

Og jeg har hørt en masse steder at vi nok ville være den sidste generation på jorden.. Og ingen af os gør noget, vi ser bare på imens vi ved at jorden vil gå under. Vi fokuserer på de forkerte ting… Er der overhovedet noget vi kan gøre?

Jeg tør heller ikke tale med mine forældre om det, for jeg får allerede meget hjælp med andre tanker, og jeg gider ikke belaste dem endnu mere… Desuden ved jeg at de ville svare med ting som “Vi skal leve i nuet” og “sådan er verden bare” men det ville overhovedet ikke gøre det bedre… Jeg føler jeg skal gøre noget… Men er der overhovedet noget jeg kan gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at forholde dig døden. Især fordi man ikke kan spørge nogen, hvordan det føles på “den anden side”.

Det er dog meget almindeligt, at man tænker en del over livets og dødens mysterier, når man når din alder. Det samme gælder jordens eksistens.

Det hænger sammen med, at man bliver mere moden og bevidst om tingenes sammenhæng. Og det kan godt virke skræmmende. Især fordi man ikke kan få et helt konkret svar.

Hvad jorden angår, så går den ikke under foreløbig. Det behøver du ikke at frygte.

Videnskaben regner med, at jorden har flere milliarder år at leve i endnu. Og til den tid har vi nok fundet en anden beboelig planet, og sikkert også opfundet kæmpe rumskibe, der kan transportere os derhen.

Jeg ved, at mange kommer til at blande tingene lidt sammen. Det vil sige, at nogle tror, at jorden går under pga. klimaforandringer.
Det er en misforståelse. Jorden kan sagtens tåle at blive både varmere og koldere. Det gør ingen forskel for jorden. Den er ligeglad.

Det er mere os mennesker, der bliver nødt til at indrette os lidt anderledes, fx fordi vejret skifter, og det kan give oversvømmelser visse steder, fordi det regner og stormer mere i dag, end det gjorde førhen.

Danmark er dog et af verdens rigeste og mest velfungerende lande. Derfor vil den slags forandringer ikke ramme Danmark lige så hårdt, som det måske gør andre steder i verden. Vi kan gøre rigtig meget for at forebygge oversvømmelser. Og det gør vi allerede.

Du kan eventuelt tale med din natur-og tekniklærer om det efter sommerferien. Måske kan I tage en snak i klassen om de ting, for du er helt sikkert ikke den eneste, der sidder med de bekymringer. Og heller ikke den eneste, der har misforstået, hvordan tingene hænger sammen.

Din lærer vil måske sige, at vi mennesker er nødt til at ændre på nogle ting, så vi ikke påvirker klimaet negativt. Men han/hun vil også kunne forsikre jer om, at verden ikke går under.

Angående døden, så synes jeg altså, at du skal tale med dine forældre om det.
Hvis du i forvejen får hjælp med andre tanker, så er det vigtigt, at de kender til alle dine bekymringer. Du skal jo ikke kun have hjælp til halvdelen af de svære ting. Du skal have hjælp til det hele, så du bliver bedre til at håndtere de ting, du går og tænker over, og som gør dig bange og utryg.

Hvis et hus brænder i ti af værelserne, og man kun slukker ni af brandene, så brænder huset jo stadig, fordi den sidste brand ikke bliver slukket. Forstår du?
Alt hænger sammen. Og det tænker jeg, at dine forældre godt ved, så fortæl dem endelig om det!

Du skal vide, at hvis man ikke får talt med nogen om de svære ting, så vokser tingene sig tit større, og det bliver sværere og sværere at håndtere for dig.
Det, der starter som en bekymret undren, kan vokse sig større. Du skal have stoppet disse tanker, mens de stadig er forholdsvis små, og det gør du bedst ved at tale om tingene.

Du kunne eventuelt også spørge din kristendomslærer om, hvad han/hun tror, der sker, når man dør. Det kan I også få en snak om i klassen.
På den måde får du også indblik i, hvad de andre går og tænker. Det kan være ret sundt.

Nogle vil mene, at man kommer i himlen, andre tror, at man bliver genfødt som en ny person, nogle mener, at vi bliver til jord, der fx gør det muligt for et træ at vokse, og sådan kunne jeg blive ved. Prøv at spørge dine klassekammerater, dine veninder, dine forældre eller nogle andre, hvad de tror. Man kan få nogle spændende, men også beroligende snakke om disse ting.

Ring eventuelt til BørneTelefonen næste gang, du har bange tanker, der giver dig uro. Vi vil gerne hjælpe dig med at få ro på.
Nummeret er 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.