Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Døden og skrækandfald

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen. Jeg fornemmer, at du er en rigtig tænksom pige – der desværre lige nu oplever, at dine tanker om døden har taget overhånd. Det kan jeg godt forstå, at du gerne vil have hjælp til at få stoppet. 

Døden kommer jo uundgåeligt til os alle på et tidspunkt – og derfor kan man vel godt vælge at betegne den som en ”konsekvens ved livet”. Det er helt normalt, at gøre sig tanker omkring den – det tror jeg, alle gør. Det er nok bare forskelligt hvor meget, den får lov at fylde og hvor meget, man bliver påvirket af tankerne om den. 

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se, at den hos dig er kommet til at fylde for meget. 

Det er rigtig godt, at du om dagen har positive tanker om livet og godt selv er klar over, at de tanker, der kommer strømmende om aftenen, ikke skal have lov at fylde så meget. 
Det betyder nemlig, at du har nogle rigtig gode forudsætninger for at få hjælp til at få styr på tankerne og dermed også på dine anfald. For som du selv nok ved, så hænger de to ting sammen. Og når du får hjælp til at få styr på tankerne, så vil anfaldene aftage og til sidst også forsvinde helt. 

Du skriver ikke, om der er nogen omkring dig, der ved, hvad du går og tumler med. Har du talt med fx dine forældre, bedsteforælder eller god ven/veninde?

Jeg spørger fordi, jeg tænker, at det nok kunne være rart for dig med støtte fra nogen tæt omkring dig – og måske kunne især dine forældre være den støtte? Kunne de være hos dig om aftenen, når du skal sove? Måske kunne I tale om dine tanker? Nogen gange kan det at sige tankerne højt, være en rigtig god hjælp.

Dine forældre eller en anden voksen, du er tryg ved, vil også kunne hjælpe dig med at få professionel hjælp, hvis dine tanker om døden bliver ved med at fylde så meget. Et godt sted at søge denne hjælp kunne være hos din læge. Dine tanker om døden udløser de her anfald, som jeg tænker er små angstanfald. Det er jo netop noget som din læge ved rigtig meget om – og lægen vil enten selv kunne hjælpe dig eller henvise dig til specialister, der kan.

Måske det sidste i virkeligheden kunne være rigtig fint for dig. For jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du mon bærer rundt på nogle tanker eller oplevelser, som du har brug for at få snakket om. Kan du komme i tanke om noget, som du har oplevet, der har gjort, at døden er kommet til at fylde så meget hos dig?

Til slut vil jeg sige, at du i dit brev simpelthen så fint beskriver, hvordan du har det. Derfor kan du overveje at vise dit brev og mit svar til dine forældre eller en anden voksen. Det kan måske være en god start.

Har du brug for at snakke mere om det hele, er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111. Rigtig meget held og lykke.

Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat