Brev

Døden.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tusind tak for dit fine brev, hvor du beskriver nogle tanker og følelser, som der helt sikkert vil være andre, der kan genkende.

Det kan være rigtig mærkeligt at tænke på døden. Og man kan godt komme til at føle sig meget bange og bekymret. Derfor er det en rigtig god idé at snakke med nogen om, hvordan man har det.

Det er meget omsorgsfuldt, at du har tænkt, at du ikke vil gøre dine forældre bekymrede. Du vil gerne beskytte dem, du holder af – det er en meget fin egenskab. Men faktisk er det dine forældres ansvar at passe på dig. Og de vil garanteret meget gerne vide, at der er noget, der gør dig bange/bekymrer dig, så de kan hjælpe dig med at blive tryg. Bekymring behøver faktisk ikke være en dårlig ting – tværtimod. Det er tegn på, at man har nogen omkring sig, der vil hjælpe og passe på.

Og det hjælper tit at tale om det, man føler sig bange for. Når man taler med nogen om det, fylder det måske ikke så meget inde i ens hoved mere. Og man kan blive trøstet, hvis man pludselig bliver meget ked af det – f.eks. som den aften, da du skulle sove og pludselig blev meget bange.

Hvis du synes, det er lidt svært at fortælle dine forældre, hvordan du har det, kan du måske give din mor eller din far det brev, du har skrevet til os? Du beskriver nemlig så fint, hvordan du har det. Og det er ikke mærkeligt eller unormalt, at du har det sådan. Det kan være rigtig svært at forholde sig til døden. Men det kan hjælpe og trøste at tale om det.

Hvis du har brug for at snakke mere om det – eller hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvem du kan snakke med, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen (på nummer 116 111) eller skrive til os på Chatten. Der er også åbent sent om aftenen, hvis du igen skulle vågne og være forskrækket.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat