døde mennesker..

pige på 13..

jeg kan snart ikke klare det mere

jeg ser, hører og mærker ting der ik er der.

næsten hver aften når jeg sidder i min seng og fx. ser film ser jeg døde mennesker over alt på min værelse

en død kvinde der ligger ved min dør, en død mand midt på mit gulv, en død dreng lige ved siden af min seng og en død pige der sidder eller ligger ved siden af mig.

den døde kvinde ved min dør tager nogengange fat i min fod, og den døde pige i min seng kikker nogengange på mig og andre gange tager hun fat i mit hovede og rundt om mit liv.

nogle gange føler jeg nærmest at jeg ikke kan bevæge mig..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er du modig at dele din oplevelser med BrevKassen. Mon du har fortalt andre om de ting, som du ser og hører? Hvis ikke, så håber jeg, at mit brev kan få dig til at sige det højt til nogle voksne omkring dig. For det er ikke noget, du skal gå alene med. Det er der ingen, der kan holde til!

Ser du "kun" de væmmelige ting, når du er alene på dit værelse? Eller har du også oplevet at se døde ting, når du ikke er på dit værelse? Jeg ved ikke, om det er aktuelt for dig, men jeg ved fra andre børn og unge, at man kan komme til at forestille sig uhyggelige ting, hvis man fx har set en film eller andet, hvor de døde figurer har været med? Er det noget, du kan genkende?

Under alle omstændigheder, har du brug for noget hjælp, så du kan igen kan være på dit værelse uden at se de døde ting. Mon du har mod på at tage en snak med dine forældre? Det kan også være, at du har en anden voksen i tankerne? Måske en lærer, sundhedsplejersken på din skole eller en helt tredje, der kan tale med dig? Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 11611.

Jeg håber, du får den hjælp, du fortjener.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.