Brev
dø, eller ikk?
hej børnetelefonen.
Jeg håber inderligt at i læser dette i tide, for jeg vil egentlig ikke dø, men så alligevel jo. Jeg er en pige på 15 år. Jeg har en fantastisk kæreste og to bedste veninder. Jeg burde være glad… men det er jeg overhovedet ikk!
jeg er mega trist og ensom og bange og ødelagt. jeg selvskader hver dag op til 10 gange på en dag, og jeg har overvejet at tage en overdosis inden ugen er omme…
please, hjælp mig
hilsen den ødelagte
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er ikke alle, der har modet til at skrive at det har svært selvom de har kæreste og veninder., Og det viser mig også, at du rigtig gerne vil videre på en god måde.
Jeg ved fra andre unge, at det tit kan være rigtig svært egentlig at finde ud af, hvorfor man ikke er glad. Du må huske på, at dine følelser og tanker ikke er mindre værd, fordi du har en fantastisk kæreste og to bedste veninder. Det rigtig gode ved dette er, at de måske kan være en god støtte for dig til at komme ud af selvskade og de tanker du har om at dø. Er der nogen, der ved, hvordan du har det? Ofte kan det at fortælle om ens følelser og tanker til nogen, være en hjælp i sig selv og være en smule lettende.
Jeg kommer til at tænke på, hvor længe du har haft det sådan her? Det kan en god idé at tænke tilbage på, hvornår det begyndte. Er der sket noget i dit liv, der har gjort dig ked? Noget som du kan hjælp til at få det bedre med - det kan være en læge, en psykolog eller en du selv tænker er god at snakke med? En voksen, som kan hjælpe dig med at komme godt igennem det, som du synes er svært og måske kan dine veninder eller kæreste hjælpe dig med at finde en god voksen til dig?
Måske vil det også være hjælpsomt, at du klikker ind på rådgivning omkring selvskade på www.selvskade.dk  De ved rigtig meget om selvskade og har også en anonym chat- og telefon, du kan ringe til.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111. Her sidder vi rådgivere klar til at lytte og hjælpe.
Jeg ønsker for dig, at du kan finde modet til at fortælle om dine tanker til en voksen eller de gode veninder du har tæt omkring dig.
Mange venlige hilsner fra BørneTelefonen