Putin

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg kan godt forstå, at I syntes sirenerne var uhyggelige!

De er jo skabt til at advare, hvis der skulle komme krig i Danmark. Derfor er det også helt naturligt, at de kan give os frygt, når de pludselig lyder – også selvom vi ved, at det er en test!

Jeg tror faktisk, at det kan give et lille niv i maven på de fleste af os.

Selvom vi jo godt ved, at den kommer, så er lyden meget høj og derfor er den svær ikke at give opmærksomhed. På den måde kan man også sige, at sirenerne faktisk virker som de skal.

Du blev vildt bange og græd da sirenerne lød – og du græder nærmest aldrig!

Selvom du måske ikke har været så bange for Putin før og er god til at lægge det lidt på afstand, så er der måske noget ved sirenerne, der alligevel vækker frygten i dig?

Vi er ikke vant til krig så tæt på. Derfor er det også helt okay, hvis det gør os bange eller giver os bekymringer.

Jeg forstår godt, at du fik tanken, at det jo egentlig er lidt farligt, at vi afprøver sirenerne samtidig hvert år. Faktisk tror jeg at mange før dig har tænkt, at det bedste tidspunkt at angribe, da netop må være, når man afprøver sirenerne og ingen tænker, at lyden betyder noget.

Men man har testet sirener i over 70 år – også lang tid før krigen i Ukraine. Faktisk afprøver vi sirenerne hver nat. Bare uden lyd!

Grunden til, at der er lyd på i dag er simpelthen bare for, at vi alle kan huske, hvordan sirenerne lyder.

Det betyder altså, at vi hellere tager chancen for et angreb i dette tidsrum end risikerer at vi glemmer lyden.

Husk på, at det ikke er farligt at bekymre sig eller blive bange. Bekymringer og frygt kan hjælpe os, hvis vi er i farer, men det er også bare tanker, som vi gerne må have og mærke inden i.

Men nogle gange er bekymringer rigtig ubehagelige fordi, de kan være svære at lukke i. Har man det sådan, er det godt at dele dem med andre.

Det har du allerede gjort nu, hvor du har skrevet om dem til os. Men jeg tænker også på, at det måske ville være rart, hvis du fortæller det til nogle voksne omkring dig, hvis du har lyst.

Det kan være dine forældre eller en lærer måske. Det kan også være, at du og dine venner skulle tage en snak om det, der skete i dag.

Det hjælper tit når man får talt om det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.