Brev
depression
jeg er en pige på 15 år som har været meget igennem, men det er noget tid siden nu.
for et år siden boede mig, min mor og mine søskende i en by og for 5-6 år siden boede vi i en anden by
Vi har flyttet helt vildt meget og har boet på krisecenter.
Min bedste veninde går på efterskole og jeg er lige flyttet.
Vi ser min far hver anden Weekend og min mor resten.
Vi har endelig fundet ro og jeg har ro i livet. Jeg har aldrig rigtig snakket så meget om alt det jeg har været igennem og tænker ikke over det, Men nu hvor vi har ro på livet er jeg blevet grædefærdig for mig selv hele tiden og tænker på alle mulige ting som gør jeg ikke kan sove.
Jeg er bange for alt nu og sidder for mig selv når jeg kommer hjem. Jeg græder på mit værelse og glemmer rigtig mange ting. Også vigtige ting! Jeg prøvede at snakke med min mor om det og han sagde at det bare er fordi jeg er teenager, men jeg har aldrig haft det sådan før.
Næsten alle i min familie har en eller anden form for sygdom. Min mor har narkolepsi hvilket er en træthedssygdom, mn moster har eppilesi, min kussine har en Deprission, min farfar har Sclerose, min morbror er Authist og der meget mere.
Jeg er bange for at få depression og vil gerne være helt sikker på om det er det. HVAD GØR JEG? 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Når man igennem lang tid har været igennem meget, og der er sket meget i ens liv, er det helt naurligt, at man på et tidspunkt ikke kan holde til mere. Man kan reagere ved at blive ked af det, angst og føle sig deprimeret, ligesom du gør.
Det er meget normalt, at der kan gå noget tid, før man begynder at reagere på alt det, man har været igennem. Typisk sker reaktionen også, når der begynder at falde ro på tingene. Så er det ligesom om, man begynder at slappe af, og pludselig kan man mærke, hvor hårdt det hele har været i lang tid. Kan du mon genkende det?
Jeg tror, at du har brug for at få snakket alle de ting, du har oplevet, igennem med en professionel – også det omkring de mange sygdomme i din familie. Det kan være en psykolog eller terapeut. Når man får snakket om alle de ting, man har oplevet, og som fylder for en, kan man efterhånden få placeret oplevelserne et sted i sig, hvor de er ’pakket væk’ i hverdagen. Dvs. at oplevelserne stadig vil være der – dem kan man ikke fjerne – men man kan lægge dem et sted, hvor man ikke behøver at tænke på dem så tit, og hvor de ikke vil fylde så meget for en. Ligesom hvis man putter ting i kasser, og sætter dem i kælderen. Når man har det, kan man bedre være glad, ubekymret og have lyst til at være sammen med andre mennesker, i stedet for at sidde alene. Jeg håber, det giver mening for dig.
Det bedste du kan gøre for at få hjælp til at snakke med en professionel, er hvis du fx har en sød lærer, som du kan fortælle, hvordan du har det. Du kan evt. vise ham/hende det brev, du har skrevet til brevkassen. I brevet beskriver du det hele på en rigtig god måde. Læreren kan så hjælpe dig med at få kontakt til en professionel. Du kan også gå ned til sundhedsplejersken på din skole og snakke med hende om det, og bede om at få noget hjælp. En anden mulighed er at kontakte din læge. Lægen kan henvise dig til en psykolog eller en anden professionel. Måske din mor kan gå med dig til lægen? Du kan også sagtens tage en anden voksen eller en veninde med.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart får noget hjælp, så du kan få det godt igen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen