De skændes, MEGET!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du lyder som en meget omsorgsfuld pige, der sætter høj pris på at være sammen med din familie. Og det lyder til at du bedst kan lide når alle i din familie har det godt. Det kan jeg godt forstå! For det er da rarest og sjovest at være sammen med sin familie, når de er i godt humør.

Jeg kan godt forstå, du synes det er kaotisk derhjemme for tiden. Det lyder som nogle voldsomme raserianfald din bror kan få. Gad vide hvorfor han bliver så sur? Måske er han i virkeligheden også rigtig ked af, at din far er syg eller er der andre ting i spil?

Har du mon prøvet at snakke med ham, om hans raserianfald eller hvad det er der sker, når de kommer? Fx en dag hvor han er i godt humør. Måske kan du fortælle ham om hvordan det påvirker dig, når I skændes derhjemme? At du bliver ked af det og bange. Vil  der være mulighed for at I kan lave noget hyggeligt sammen - du og din bror? Noget hvor I bare er jer to eller måske noget, hvor I laver mad sammen derhjemme eller andre ting.
Kunne du måske også prøve at snakke med dine forældre om, hvad der kan gøres for at der kommer mere ro på derhjemme - sammen med din bror. Måske hvor I hver især har taletid, hvor de andre ikke må afbryde - men lytte til hinanden. Ofte finder man ud af, at man gerne vil de samme ting men det kan være svært at se i hverdagen og derfor kan man lave og indgå fælles rimelige aftaler i familien.

Måske har dine forældre allerede tænkt på nogle løsninger til hvordan de kan håndtere situationen? Du kan også foreslå dem, at de kan ringe til vores ForældreTelefon 35555557. Så kan de få nogle gode råd til, hvordan de også kan passe bedst muligt på dig i denne situation og får det bedre med din bror. Det er jo ærgerligt at din brors raserianfald går ud over dig!

Du skriver også at din far er alvorligt syg. Jeg kan godt forstå at det påvirker dig.

Mon I har snakket om det i din familie? Om hvordan I alle sammen har det? For det påvirker jo alle i familien når din far er syg. Og måske kunne du snakke alene med din mor om det? Eller du kunne vise hende dette brev? Det kan nogle gange være nemmere end at skulle sige tingene direkte. Jeg tror, din mor vil blive glad for at vide hvordan du egentlig har det med at din far er syg. Hun vil dig jo det bedste.

Måske kunne din familie også have gavn af lidt hjælp til at få noget mere ro, så du kan føle dig tryg derhjemme. Og ikke skal gå og være bekymret for din far hele tiden. Det kan man få fra kommunen. I jeres kommune er der mulighed for at få anonym og gratis rådgiving - måske er der et familiehus, hvor familien kan rådgivning ellers kan man finde mere information på kommunens hjemmeside.

Hvis du har mod på at ringe eller skrive herind til BørneTelefonen, ville vi kunne hjælpe dig med hvor, I kunne få den hjælp. Derudover er der mange, der synes det er rart at snakke med nogen som ikke kender een og hvor man er anonym.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, så I kan få det mere roligt - allesammen

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.