Brev

“Dag mareridt”

Hej BT
Jeg er en pige på 11 år, der længe har haft problemer med “dag mareridt” (siden jeg var fire eller sådan noget) Det betyder at jeg er vågen, men får mareridt. Det skræmmer mig fordi jeg til sidst ikke ved hvad der er virkelighed og hvad der er drømme. Det skal lige siges at jeg har “almindelige mareridt” næsten hver nat.
Kh

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tusinde tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at det skræmmer dig at have ”dag mareridt”. Det kan ikke være særligt rart ikke at vide, hvad der er virkelighed, og hvad der er drøm.

Men hvor er det bare godt, at du skriver til BørneTelefonen, når du er bange. Det er slet ikke alle, der tør det. Jeg vil derfor gøre mit bedste for at prøve at hjælpe dig.

Du skriver, at du har mareridt næsten hver nat. Men du har også mareridt, når du er vågen. Og det har du haft siden du var måske fire år gammel. Det lyder meget skræmmende og ikke særligt sjovt.

Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogen om det? Nogle gange kan det være en lettelse at få talt med nogen om, hvordan man har det. På den måde skal man ikke gå med de svære tanker og følelser helt alene. Måske vil det også være en lettelse for dig?

Du har ret til at få hjælp, når du er bange. Hvis du fortæller mor, far eller en anden sød voksen, hvordan du har det, så skal de hjælpe dig. Det er de voksne, der skal passe på dig og sørge for, at du har det godt.

Det kan være, at du sammen med mor eller far kan tale med din læge om det. Lægen ved rigtigt meget om den slags og kan måske hjælpe dig.

Hvis du synes, at det er svært at tale med en voksen, kan du altid vise ham/hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar. Mange børn synes, at det er nemmere.

Hvis du har brug for at finde ro, når du får dine ”dag mareridt” eller dine ”almindelige mareridt”, så kan du prøve at lave din egen plan her: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/ro-paa-tankerne/. Måske kan det hjælpe dig, når du bliver skræmt. Hvad mon du plejer at gøre, når du får mareridt?

Uanset hvad, så tror jeg, at det er vigtigt, at du får talt med en sød voksen om det, så du kan få hjælp. Jeg håber, at du vil overveje at snakke med mor, far eller en anden voksen om det f.eks. en lærer, en voksen fra din familie eller en anden, som du er tryg ved.

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 – vi vil altid gerne tale med dig – anonymt. Du bestemmer, hvad vi taler om.

Du virker som en super modig pige. Jeg er derfor sikker på, at du nok skal finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre. Hold endelig fast i dit store mod. Det kan du komme langt med.

Masser af kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat