Brev
Dårlig samvittihed
Kære brevkasse.
Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg har gjort noget rigtig dumt, som jeg fortryder rigtig meget, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal redde mig ud af mit problem.
Det hele startede med, at jeg begyndte og ryge, jeg har røget siden jeg var 14 år gammel og har altid købt mine cigaretter selv indtil her på det seneste. Her på det seneste er jeg kommet ud på et sidespor og gør rigtig mange dumme ting uden at tænke over det.
Mine bedste forældre har en butik, hvor det altid har været sådan at jeg bare måtte tage hvad jeg havde lyst til, det gjalt dog ikke cigaretter. For ca. 2 måneder siden begyndte jeg at “stjæle” cigaretter fra deres butik, fordi jeg ikke havde nogen penge og er afhængig.
Præcis i dag for mindre end en time siden blev det opdaget ved at jeg havde gemt dem i mine bukser. Min bedstefar bad mig om at vise mine lommer, fordi de manglede en pakke cigaretter. Han opadagede mig i at stjæle.
Jeg er rigtig bange for at han siger det videre til min bedstemor eller min mor- Hvis han vælger at sige det videre, hvad skal jeg så gøre? Jeg er virkelig bange og ked af det. Jeg fortyder det selvfølgelig også rigtig meget og jeg har aldrig tænkt mig at gøre det igen.
Hilsen F.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Jeg kan godt se dit dilemma, og jeg forstår godt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
At du fortryder, at have stjålet fra dine bedsteforældre gennem 2 måneder, er et godt tegn. Det fortæller mig nemlig, at din samvittighed kan være den, der kan hjælpe dig til at få det godt igen og ikke gå rundt og være bange og ked af det mere. For hvorfor vente til din bedstefar måske vælger at sige det videre til din mor eller bedstemor, at du har stjålet?
Dit brev fortæller mig, at det betyder meget for dig, hvad din familie tænker om dig. Derfor er mit råd til dig, at du bliver må til at finde en måde at få det fortalt. På den måde kan din familie se, at du stadig er en pige, med stærke værdier og de kan stole på dig, og at du er oprigtig rigtig ked af det, der er sket.
Der er flere måder, du kunne overveje at få det sagt.
Du kunne fx starte med at snakke med den ene af dem først. Helst den du plejer at søge råd og hjælp hos. Fortæl hvad du har på hjertet, og få en snak om hvad du kan gøre for at gøre det godt igen overfor dine bedsteforældre.
En anden måde kunne være at skrive et brev til dem. Det kunne forklare, hvordan du har det, og få sagt det der måske er lidt svært at få sagt, når man sidder og snakker sammen overfor hinanden.
Ønsker du flere ideer til at få lettet dit hjerte, og få det godt igen, er du altid velkommen til at ringe til en af vores søde rådgivere på BørneTelefonen 116111.
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.