Dårlig når jeg er i skole

Hej BørneTelefonen.

Når jeg er i skole får jeg det af helvede til.
Jeg får kvalme, koldsved, hovedpine, bliver svimmel og nogle andre ting.
Men når jeg er hjemme har jeg det helt fint og har ingen problemer.

Jeg begyndte at få det dårligt for lidt over en måned siden. Det startede dagen før jeg fik min gane bølje og blev være i terminsprøve ugen. Jeg fik kun afsluttet en prøve i terminsprøve ugen og havde fri 3 andre dage. Den sidste dag måtte jeg gå syg hjem fordi jeg havde det for dårligt til at kunne koncentrere mig. Så kom ferien, jeg tænkte det går nok over når ferien er slut, men nej. Det er egentlig kun blevet værre.

Jeg har snakket med læge, der var intet at se i mit blod eller i min urin.

Har jeg angst? Er jeg syg?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Mvh – 16

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du lytter til din krop og reagerer, når du ikke føler dig tilpas.

Det  må være både forvirrende og skræmmende, at du har det sådan i skolen. Og du har helt ret. Det kan jo både være en form for angst eller en form for fysisk reaktion.

Du fortæller, at det startede dagen før, du fik din ganebøjle. Kan der være en sammenhæng? Enten at bøjlen trykker forkerte steder og for hårdt – og du derfor får det skidt? Jeg ved nemlig, at nogle får hovedpine eller kvalme af at have bøjle.

Det kan også være, at du føler dig utilpas med bøjlen. Frygter du, at de andre griner af dig eller ser anderledes på dig, efter du har fået bøjlen? Eller er du blevet bekymret for at tale højt i klassen, fordi du måske taler lidt anderledes med bøjlen?

Går du i det hele taget måske og føler dig bekymret eller utryg i skolen?

Jeg tror, det kunne være godt for dig, at snakke lidt mere med nogen om, hvordan du har det. Sammen kan I undersøge og reflektere over, hvad din utilpashed skyldes. Måske har du fået en lidt mere klare fornemmelse efter at have læst mine bud. Men det kan også være, at du stadig ikke kan finde en forklaring. Og derfor har brug for at nogen spørger ind til dig og taler med dig om det.

Har du talt med dine forældre om, hvordan du har det? Eller er der en anden, du hellere vil tale med. En god vens mor eller far. Eller en lærer. Eller måske i første omgang blot en ven?

Du skriver, at du har været forbi din læge. Det er rigtig godt. Det er nemlig lægen, du skal henvende dig til når du føler dig syg. Det er også lægen, du skal tale med, hvis du tæner at det er angst. Jeg tænker derfor, at du skal tage forbi din læge igen, hvis ikke du får det bedre. Så kan I sammen prøve at finde en løsning på, hvorfor du pludselig er begyndt at få det dårligt henne i skolen.

Har du brug for at tale mere med en rådgiver fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på nr 116111. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Rigtig god bedring

Kh BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.