Brev
Cut og kæreste?
Hejsa
Jeg er en pige 16 år. Omkring jul sidste år fik jeg gennem nettet og hjælp fra min mor konstateret en mild vinterdepression. Den stod på til januar/februar måned, hvor det blev lidt bedre. I rigtig lang tid har jeg lidt af negative tanker og dårligt selvværd.
Jeg er altid glad og positiv overfor venner og veninder. Efter 9 klasse (august 2015) fik jeg en meget sød kæreste som fik det hele at vide, og vidste lidt om de angstanfald jeg får en gang imellem (sker under meget pressede situationer i sociale sammenhænge for det meste. Ellers bare når jeg panikker uden grund) han er meget støttende osv.
Problemet er bare at han har udtalt sig om at skære i sig selv. Han synes det er egoistisk og opmærksomhedskrævende. (Det skal siges at han ved jeg har cuttet EN gang før for mange år siden, og at jeg fortrød meget)
Men nu når jeg er begyndt på gym, går det meget dårligt og jeg er desværre kommet ind i en vane. Jeg har cuttet 3-4 gange siden jeg er begyndt, og haft det rigtig skidt. Jeg står nu i det dilemma, at han selvfølgelig finder ud af det på et tidspunkt, men skal jeg fortælle ham det alligevel??
Jeg er bange for han synes jeg er opmærksomhedskrævende, og selvom jeg ved det var dumt, tænkte jeg ikke over det i øjeblikkene jeg gjorde det.
Skal jeg sige det til ham, eller lade det ligge og håbe jeg aldrig kommer ind på det igen? Det skal siges at sidste gang var for 2 dage siden.
Mvh f.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære f,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan læse, at du tumler med flere ting i dit liv lige nu.
Du skriver, at du efter sommerferien er begyndt på gymnasiet, og at det ikke går godt, og du derfor har skåret i dig selv 3-4 gange. Du skriver, at du er i dilemma i forhold til din kæreste og spørger meget konkret, om du skal fortælle ham om, at du cutter.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver usikker på det, når han tidligere har sagt, at han synes, at folk, der skærer i sig selv er egoistiske og opmærksomhedskrævende. Jeg tænker, han siger sådan, fordi han ikke ved, at der bag trangen til selvskade ofte sikker noget dybere under - noget, som man tit har brug for professionel hjælp til at håndtere. Det er nemlig, som jeg fornemmer, du også godt selv ved, sådan, at man skærer i sig selv for at dæmpe en anden smerte.
I dit tilfælde kunne det, du prøver at dæmpe måske være smerten over ikke at trives i gymnasiet? Måske er det noget andet?
Selvom det kan være svært, så tænker jeg egentlig, at ærlighed er den bedste vej frem. Du beskriver ham jo også som meget støttende, så måske vil han kunne forstå, at du faktisk går og tumler med nogle ting lige nu – og at det er det, det handler om, ikke opmærksomhed.
Måske vil din kæreste også kunne hjælpe dig med at søge hjælp, så du kan få den rette behandling til at få bearbejdet de ting, der netop har gjort, at behovet for at skære i dig selv er blusset op igen.
Et godt sted at søge den hjælp kunne fx være hos din læge. Lægen er vant til at håndtere den slags problemstillinger – han vil fx kunne henvise dig til en psykolog, som også kan hjælpe dig i forhold til dine angstanfald.
Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle fortælle om noget, som man synes er svært og især, når man er bekymret for reaktionen. Men når jeg læser dit brev, så får jeg altså et indtryk af, at du er en fornuftig og velformuleret pige, der har et rigtig godt indblik i egne tanker og følelser. Og jeg tænker, at det egenskaber, som du kan bruge, hvis du beslutter dig for at snakke med din kæreste. Du kan altid overveje at indlede med at vise ham dit brev og måske mit svar.
Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation. Jeg håber, at du kan bruge dem til at komme videre. Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS. Rigtig meget held og lykke med det hele.
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen