Brev
Coronavirussen
Hej,
jeg er 14 år gammel og jeg kommer fra en stor familie på 6 børn.
Jeg er så heldig at jeg skal være storesøster igen. Men jeg er bange for at der ville ske noget med min mor eller den kommende baby.
Jeg er ikke selv bange for at få coronavirussen, men jeg er bange for at min mor og babyen for det. Hvad ville der ske hvis min mor og babyen fik det? Håber I kan give mig svar.
Mvh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
12. marts 2020
Kære pige på 14 år
Hvor er det dejligt for dig, at du skal være storesøster igen. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig.
Jeg kan også godt forstå, at du tænker over, hvad der ville ske, hvis din mor og babyen bliver smittet med coronavirus. Det viser om dig, at du føler stor omsorg for din familie.
Jeg har tjekket, hvad der er af viden lige nu om gravide og coronavirus. Og jeg kan fortælle dig, at man råder gravide til at være ekstra forsigtige. Det råder man næsten altid gravide til – også i forhold til almindelig influenza. Der er altså ikke noget, der tyder på at coronavirus er farligere for gravide end for andre.
Heldigvis er vi alle sammen ekstra forsigtige lige nu, og de fleste bliver hjemme. Mon ikke også du og din mor bliver hjemme nu? Du og resten af familien kan eventuelt hjælpe din mor ved at I går ud, når der skal købes ind, så din mor kan blive hjemme.
Hvis din mor skulle blive syg, så skal hun ringe til lægen. Så vil lægen fortælle, hvad hun skal gøre.
Kan du mon tale med din mor eller en anden voksen tæt på dig om dine bekymringer? Når man er bekymret, kan tankerne vokse sig meget store indeni. At tale med nogen om det, kan hjælpe til at finde lidt ro.
Det kan også være, at du har lyst til at skrive et brev til din mor. Måske kan du bruge vores guide: Skriv det til nogen
Jeg ønsker dig, din mor og resten af familien alt det bedste.
Pas godt på hinanden og prøv om I også kan have det lidt rart sammen i den kommende tid.
Skulle du få brug for at tale med en voksen, så kan du ringe til os på BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen