Coronavirussen

Hej,

jeg er 14 år gammel og jeg kommer fra en stor familie på 6 børn.

Jeg er så heldig at jeg skal være storesøster igen. Men jeg er bange for at der ville ske noget med min mor eller den kommende baby.

Jeg er ikke selv bange for at få coronavirussen, men jeg er bange for at min mor og babyen for det. Hvad ville der ske hvis min mor og babyen fik det? Håber I kan give mig svar.

Mvh mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

12. marts 2020

Kære pige på 14 år

Hvor er det dejligt for dig, at du skal være storesøster igen. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig.

Jeg kan også godt forstå, at du tænker over, hvad der ville ske, hvis din mor og babyen bliver smittet med coronavirus. Det viser om dig, at du føler stor omsorg for din familie.

Jeg har tjekket, hvad der er af viden lige nu om gravide og coronavirus. Og jeg kan fortælle dig, at man råder gravide til at være ekstra forsigtige. Det råder man næsten altid gravide til – også i forhold til almindelig influenza. Der er altså ikke noget, der tyder på at coronavirus er farligere for gravide end for andre.

Heldigvis er vi alle sammen ekstra forsigtige lige nu, og de fleste bliver hjemme. Mon ikke også du og din mor bliver hjemme nu? Du og resten af familien kan eventuelt hjælpe din mor ved at I går ud, når der skal købes ind, så din mor kan blive hjemme.

Hvis din mor skulle blive syg, så skal hun ringe til lægen. Så vil lægen fortælle, hvad hun skal gøre.

Kan du mon tale med din mor eller en anden voksen tæt på dig om dine bekymringer? Når man er bekymret, kan tankerne vokse sig meget store indeni. At tale med nogen om det, kan hjælpe til at finde lidt ro.

Det kan også være, at du har lyst til at skrive et brev til din mor. Måske kan du bruge vores guide: Skriv det til nogen

Jeg ønsker dig, din mor og resten af familien alt det bedste.

Pas godt på hinanden og prøv om I også kan have det lidt rart sammen i den kommende tid.

Skulle du få brug for at tale med en voksen, så kan du ringe til os på BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.