Coronavirus

Jeg er virkelig bange for den der coronavirus. Jeg frygter at vi allesammen kommer til at dø af den.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig og tak for dit brev til brevkassen.

Du skriver til os omkring en bekymring, du deler med rigtig mange af Danmarks børn lige nu – coronavirus. Jeg er glad for, du har skrevet ind til os på brevkassen.

Når man hører om farlige sygdomme i nyhederne rundt om i verden, og at de oven i købet kan sprede sig til lande som Danmark, oplever rigtig mange en stor angst. Den kan fylde alt og føles som om, den overtager alle tanker i hverdagen. Mange børn, der skriver til os, bekymrer sig om, om de kan blive smittet, om deres familie bliver ramt, og som du selv skriver: skal vi allesammen dø af denne epedimi?

Jeg kan ikke læse det ud fra dit brev, men jeg forrestiller mig, du har hørt om coronavirus i nyhederne. Nyhederne i tv og radio er ofte lavet til voksne – også selvom børn har adgang til dem. Det kan derfor være rigtig svært at sortere i alt det fakta, man får at vide. Ofte fortæller nyhedsudseendelserne også om katastroferne, der desværre også er en del af lige dette emne. Når man er barn, får overtager fantasien og forrestillingens verden hurtigt, og jeg kan godt forstå, man bliver rigtig bange og angst ved tanken om, alt dette kunne ske for en selv og ens familie.

Jeg kunne godt tænke mig, at du efter at have læst dette brev ved:

På nuværende tidspunkt har Sundhedsstyrelsen i Danmark vurderet, at risikoen for, at Corona Virus kommer til Danmark, er MEGET LILLE. Det er blandet andet fordi:

• Der går ikke direkte fly til Danmark fra det område, hvor smitten kommer fra.
• Det smitter ikke særlig nemt (faktisk smitter almindelig influenza meget mere).
• De personer, der er døde, var alle sammen svækkede af andre sygdomme.

Når det så er sagt, så sidder du også tilbage med en angst i kroppen, du har brug for hjælp til at håndtere. Jeg sidder og tænker, du har brug for at snakke med et menneske, der kender dig rigtig godt. Måske kan du gå en tur med din mor eller en anden voksen, du føler dig rigtig tryg ved. Se om du kan finde modet til at dele dine tanker omkring emnet. Så kan denne voksen hjælpe dig med at finde ro.

Jeg sætter også herunder et link til børnetelefonens hjemmeside, hvor du kan læse nogle gode råd til, hvordan du håndterer angsten, når den kommer for tæt på:

Bange, utryg, angst

Jeg håber, dette giver dig lidt tanker omkring, hvordan du kan håndtere din angst og frygt for coronavirus. Hvis du får brug for en snak, er du velkommen til at ringe til børnetelefonen på telefon 116111. Det samme nummer kan du også sms´e med os på, og på børnetelefonens hjemmeside kan du finde chatten. Vi vil altid gerne lytte til dig.

Mange varme krammere fra

Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.