Brev
Corona?
Hej mit navn er ……
jeg er bange for at jeg ikke rejse før sommerferien for hvert år rejser vi før sommerferien i Marokko for vi har famile dernede men hvad så med det her år?
Kan man så stadig rejse ? Plz svar har brug for det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
16. marts 2020
Kære pige på 12 år,
Jeg forstår godt, at du gerne vil vide, om I kan besøge jeres familie i Marokko før sommeren.
Det er godt, at du skriver når du har brug for svar og ikke kan finde det. Jeg vil meget gerne prøve at svare på dit spørgsmål.
Jeg forestiller mig, at du måske kan komme til at savne din familie lidt ekstra for tiden. Måske de føles langt væk eller måske du er nervøse for dem?
Måske det derfor føles vigtigt at komme ned og besøge dem, som du plejer? Jeg kan godt forstå, hvis du også har det sådan.
Som du sikkert har lagt mærke til, så er tingene lidt anderledes for tiden. Mange er derhjemme, skolerne er lukket og mange forældre er ikke på arbejde. Jeg forstår godt, hvis det gør dig nervøs eller forvirret. For det er en lidt mærkelig tid.
Danmarks grænser er også lukkede. Det betyder, at man skal have en meget god grund til at komme ind i Danmark, hvis man ikke bor i Danmark. Dog kan alle danskere altid komme hjem.
Danskere kan faktisk også godt flyve, som det er nu. Det er altså ikke forbudt eller ulovligt. Men det kan ændre sig, og lige nu lukker mange lande deres grænser, så det bliver svært at rejse rundt i verden.
Man kan nemlig blive syg eller smitte andre, hvis man tager ud at rejse. Derfor har dem, der bestemmer sagt, at man kun skal tage ud af Danmark, hvis man har en rigtig god grund.
Lige nu er familierejser desværre ikke en god grund. Ikke fordi, at familie ikke er vigtigt – for det er det. Men Coronavirussen smitter rigtig meget. Derfor er det også vigtigt, at den ikke spredes for meget rundt i verden eller rundt i familier.
Jeg forestiller mig, at du er en sund og rask pige, og jeg vil gerne fortælle dig, at børn typisk ikke bliver særligt syge af coronavirus. Men hvis man er gammel eller syg i forvejen kan man blive meget syg, og så kan det være farligt.
Derfor skal vi alle sammen passe på de mennesker, som kan blive rigtig syge af virussen. Det gør vi lige nu ved ikke at rejse og blive hjemme. Det har du sikkert hørt før.
Jeg tror rigtig mange er meget forvirrede over, hvad det betyder, og hvor længe det varer.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcis, hvad der kommer til at ske. Lige nu ved ingen af os, hvor længe det vil vare. Det kan være, at der går længere tid, før alting er tilbage ved det gamle. Men det kan også være, at vi kan gøre som vi plejer igen, når det bliver sommer.
Lige meget hvad, så tror jeg, at det er vigtigt, at du fortæller dine forældre, at det gør dig nervøs. Måske du kan tale med din familie om, dine tanker? Det kan jo være, at I kan rykke rejsen og rejse efter sommeren i stedet? Hvad tænker du? Kunne det være en løsning tror du?
Det betyder selvfølgelig, at I skal vente lidt længere med at se din familie i Marokko. Heldigvis er der flere måder at være i kontakt med resten af verden, selvom man er derhjemme.
Måske du kan spørge din familie om I sammen kan ringe til jeres familie i Marokko? Eller måske I kan lave et videoopkald, så du kan se, at de har det godt? Hvad tænker du om det? Kunne det være rart at tale med dem og se dem?
Du kan også sige til dine forældre, at du gerne vil have, at de taler med dig om det, der foregår. Fortæl dem, at du er forvirret over hvad tingene vil betyde for jer.
Det er dine forældre sikkert også, men lige netop derfor er det måske vigtigt, at I får talt om det. Hvad tænker du? Du kan også vise dem mit brev. Så kan I tale om det sammen.
Alting er lidt underligt lige nu, men jeg er sikker på, at du nok skal komme til Marokko igen. Vi skal bare være sikre på, at det er sikkert at rejse igen.
Jeg tænker, at det er derfor, at der er mange regler lige nu, for jo bedre vi passer på os selv og hinanden, jo hurtigere bliver tingene gode igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen