Brev
Butikstyveri
Kære BB
Jeg har for to dage siden stjålet en hel del slik fra den lokale slikbutik, der er overvågning i hjørnet men hvis man vender ryggen til kan det ik ses så tydeligt. Der er nu gået næsten to dage og jeg er mega bange for at blive opdaget, jeg er kun 14 så kan ik få bøder osv på den måde men stadigvæk, kommer ikke selv til at give mig til kende for hverken familie eller butikken. Kan de opdage det? Hvordan kan jeg blive straffet og hvad skal jeg gøre, er seriøst bange for at de opdager mig.
Kh 14 dum pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan tydeligt høre, at du er meget bange for at blive opdaget. Måske har du også dårlig samvittighed over at have tage slikket?
Nogle gange falder vi mennesker for fristelsen og kommer til at gøre noget, vi egentlig synes, er forkert. Du er slet ikke den eneste, det er sket for.
Det vigtigste er, at man lærer af det, man har gjort. Og måske mærker du nu så dårlig samvittighed over at have stjålet, at du aldrig gør det igen?
Det håber jeg næsten for dig, for selvom du lige nu er under den kriminelle lavalder (som er 15 år) og ikke kan straffes, så kan det blive en dum vane at stjæle ting. En vane som på et tidspunkt måske kan føre til, at du bliver straffet.
Jeg kan jo ikke rigtig vide, om det bliver opdaget, at du har stjålet. Hvis det bliver opdaget, så kan det være, at dine forældre bliver kontaktet af SSP. I SSP er der nogle voksne, der ved, hvordan man hjælpe unge med ikke at ende i kriminalitet.
Det kan også være, at dine forældre skal betale penge til butikken for det slik, du har taget.
Du skriver, at du ikke kommer til at give dig til kende overfor hverken butikken eller din familie. Men er der så en anden, du kan give dig til kende overfor? En god lærer måske? Eller en vens mor eller far?
Det kan være en rigtig stor lettelse ikke at gå alene med sådan en hemmelighed. Og det kan være godt at få nogen til at hjælpe sig, hvis nu butikken opdager det. Tænk derfor over, hvem du kunne tale med.
Overvej også om det kunne hjælpe dig alligevel at gå tilbage til butikken og betale for slikket. Selvom det kræver stort mod, så kan det nogle gange være en hjælp at gøre tingene gode igen. Og måske er det en butik, du kender godt og derfor ved, at dem, der arbejder der, er venlige og imødekommende.
Du behøver egentlig ikke at sige, at du har stjålet slikket. Du kan fx sige, at du er blevet i tvivl, om du faktisk fik betalt for det hele sidst, du var der.
Mærk efter om det er noget, der kan hjælpe dig, og overvej så om der er en ven, der kan tage med dig. Så du har en der kan støtte dig.
Jeg håber, at du har fået lidt mere ro i maven efter mit svar. Jeg sender dig mange tanker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen