Brystkræft

Hej bb

Jeg er en pige på 13 år Jeg er virkelig bange for at jeg har brystkræft. Kan men godt få brystkræft som 13 årig?

Jeg føler jeg har en kugle i mit højre bryst som ikke er i venstre side. Mit bryst går undt når jeg mærker efter om jeg har en knude.

Jeg er virkelig bange og jeg har ikke lyst til at tale. Med min mor eller nogle andre voksne om det.

Håber virkelig i svare på forhånd tak

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du har skrevet brev, når du er så bange og bekymret, for det er ikke spor rart at gå med den slags bekymringer alene. Jeg tror, at mange i din alder kender til bekymringer omkring kroppens udvikling, fordi der sker så mange nye ting.

Brystkræft er en sygdom der næsten altid rammer voksne kvinder, og det er heldigvis en kræftform, som lægerne er blevet rigtig dygtige til at behandle.

Mange piger i puberteten oplever at deres bryster er ømme og føles lidt knudrede. Det kommer, fordi brysterne er ved at udvikle sig, og de knuder man kan føle er brystkirtler, der er i gang med at vokse. Knuderne og ømheden kan vise sig i et af brysterne som hos dig eller i begge bryster.

Som du kan se, er det helt almindeligt at føle ømhed og knuder i brystet i din alder, men hvis du stadig er bekymret, synes jeg, du skulle få en snak med sundhedsplejersken på din skole eller med din læge.

 Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med din mor eller andre om det. Der er mange piger, der bliver lidt generte over, at deres krop udvikler sig og derfor helst ikke vil snakke om det. Måske kender du det? Derfor er det flot, at du har fået skrevet brev om dine bekymringer,  og måske kan det næste skridt for dig alligevel være at tale med din mor? Jeg tror, at du vil opleve at det er en stor lettelse for dig, hvis du kan dele dine bekymringer med andre.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.