Brev
Brystkræft
Hej brevkassen
Jeg er en pige på 15 år
Jeg har fået en knude under mit ene bryst som gør meget ondt, også er mit bryst meget hård i det!
Jeg er bange for det er brystkræft, da jeg har hørt meget omdet og om symptomerne og af hvad jeg har læst, passer det hele!
Og jeg er virkelig bange for at det er alvorligt da jeg ikke kan sove om natten pga. Det gør så ondt!
Jeg ville bare spørge om det er muligt at en 15 årig pige kan få brystkræft?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du tænker på kræft. Man hører hele tiden om hvor meget kvinder skal være opmærksomme på brystkræft. Du lyder som en intelligent, selvstændig pige, som er god til at søge viden. Det er derudover meget almindeligt, at man i din alder begynder at have overvejelser om liv, død og sygdomme, fordi man ganske enkelt begynder at tænke som en voksen, mere end som et (ubekymret) barn.
Men lad os komme til sagen: Du spørger om det er muligt, at en 15-årig pige kan få brystkræft. Til det må jeg svare: Ja - men det er højst usandsynligt.
Du beskriver, at dit bryst er lidt hårdt i det, og det kunne ligeså vel tolkes som et helt naturligt resultat af det høje niveau af kønshormoner du har p.g.a. din alder. Brysterne bliver hos piger (og hos mange drenge) frygtelig ømme og spændte i perioder hvor de vokser.
Da du imidlertid siger, at du har fundet en knude, så skal du gå til din læge og få hende/ham til at tjekke hvad det er, så du kan få et præcist svar. Det behøver slet ikke være noget bekymrende, men det er kun lægen, der kan stille den endelige diagnose.
Du nævner ikke, at du har delt din bekymring med nogen. Har du mon en du kan fortælle om det her til, og som kan gå med dig til lægen? Det oplagte er, at du snakker med din mor, fordi hun som voksen kvinde kan berolige dig med sin erfaring, og som mor kan hun trøste dig. Hun kender også jeres familielæge.
En bedstemor, tante eller nær veninde kan dog også bruges.
Jeg kan fornemme, at du gerne vil klare situationen selv – måske er du bange for at gøre andre bekymrede? Men det er faktisk derfor man har familie eller venner. Du har brug for at læsse af, og du må gerne – husk at gøre det.  At snakke med andre forebygger, at dine bekymringer bliver til angst. Angst kan faktisk sætte sig i kroppen og give symptomer som smerter m.m.
Så altså: Tal med en eller anden om dine bekymringer - og bestil en tid hos lægen.
Har du brug for at snakke med en voksen, er du altid velkomme til at ringe til os på telefonn 111 116.
De kærligste hilsner,  BørneTelefonen