Brystkræft

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Jeg kan godt forstå, at du tænker på kræft. Man hører hele tiden om hvor meget kvinder skal være opmærksomme på brystkræft. Du lyder som en intelligent, selvstændig pige, som er god til at søge viden. Det er derudover meget almindeligt, at man i din alder begynder at have overvejelser om liv, død og sygdomme, fordi man ganske enkelt begynder at tænke som en voksen, mere end som et (ubekymret) barn.

Men lad os komme til sagen: Du spørger om det er muligt, at en 15-årig pige kan få brystkræft. Til det må jeg svare: Ja - men det er højst usandsynligt.

Du beskriver, at dit bryst er lidt hårdt i det, og det kunne ligeså vel tolkes som et helt naturligt resultat af det høje niveau af kønshormoner du har p.g.a. din alder. Brysterne bliver hos piger (og hos mange drenge) frygtelig ømme og spændte i perioder hvor de vokser.
Da du imidlertid siger, at du har fundet en knude, så skal du gå til din læge og få hende/ham til at tjekke hvad det er, så du kan få et præcist svar. Det behøver slet ikke være noget bekymrende, men det er kun lægen, der kan stille den endelige diagnose.

Du nævner ikke, at du har delt din bekymring med nogen. Har du mon en du kan fortælle om det her til, og som kan gå med dig til lægen? Det oplagte er, at du snakker med din mor, fordi hun som voksen kvinde kan berolige dig med sin erfaring, og som mor kan hun trøste dig. Hun kender også jeres familielæge.
En bedstemor, tante eller nær veninde kan dog også bruges.

Jeg kan fornemme, at du gerne vil klare situationen selv – måske er du bange for at gøre andre bekymrede? Men det er faktisk derfor man har familie eller venner. Du har brug for at læsse af, og du må gerne – husk at gøre det.  At snakke med andre forebygger, at dine bekymringer bliver til angst. Angst kan faktisk sætte sig i kroppen og give symptomer som smerter m.m.

Så altså: Tal med en eller anden om dine bekymringer - og bestil en tid hos lægen.

Har du brug for at snakke med en voksen, er du altid velkomme til at ringe til os på telefonn 111 116.

De kærligste hilsner,  BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.