Brev
Bornholm…
Hej
jeg er en 12 årig pige og jeg går i 6. Klasse. Det betyder også at det er i år jeg skal til Bornholm med skolen.. Og det er jeg bestemt ikke tryg ved…!
Vi skal have en anden skole 6. Klasse med som ligger i nærheden af vores. Det betyder så også at vi skal have nogle lærere fra den skole med også.. Jeg har lige været til overnatning på den skole hvilket jeg heller ikke kunne lide fordi jeg ikke er tryg ved at sove andre steder end der hjemme og der mødte jeg lærerne og jeg kan bare ikke lide dem og de lærere der skal med fra min skole er jeg heller ikke tryg ved..
Jeg har virkelig ikke lyst til at tage med men min mor siger jeg skal fordi hun heller ikke havde lyst dengang hun skulle men det blev helt vildt fedt alligevel.
Mit store problem er at jeg har fået en form for angst efter mine forældre blev skilt da jeg var 4 år gammel.
Min far har fået en kone som har tre børn med en anden og de har også fået et barn sammen.. Jeg føler mig ikke hjemme/tilpas når jeg er hjemme hos ham og det har givet mig en sådan angst at jeg er helt vildt bange for at miste min mor..
Hun er blevet så træt af at høre på mig nu både med turen til Bornholm og lign. At hun ikke gider høre på mig mere.. Hun vil ikke snakke om turen til Bornholm før der er 1 måned til vi skal afsted og jeg har bare brug for at have styr på tingene..
Vi må heller ikke have vores mobiler når vi skal til Bornholm og så kan jeg slet ikke. For hvis jeg bare måtte have min mobil så jeg kunne komme i kontakt med hende tror jeg det ville være lettere for mig at tage med..
Ingen ved hvordan jeg rigtig har det.. Min mor er den der ved mest og hun ved ikke alt om det..
– Pigen der føler at hun er i stor krise.. 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Mange tak for dit velskrevne brev omkring hvordan du har det med turen til Bornholm. Først vil jeg rose dig for at søge hjælp til at løse dit problem, og for at have forsøgt at tale så meget med din mor omkring det.
Jeg tror, at det er meget vigtigt, at du får talt med skolen hurtigst muligt, for det lyder som om, at du har brug for lidt støtte og omsorg, for at føle dig ordenlig tryg ved at skulle med til Bornholm.
Jeg vil anbefale dig at vise dem det brev, som du har skrevet herind. Brevet forklarer så fint, hvorfor det er svært for dig at skulle væk fra din mor. Mit råd vil være at tale med den sødeste af de lærere, der skal med på turen og sig til ham eller hende, at du har brug for, at I lige taler sammen i enerum, fordi du er nervøs for turen til Bornholm - og så enten forklare det du har skrevet herind eller vise dit brev og mit svar.
En mulighed kan også være, at bede din mor om at hjælpe dig med at snakke med lærerne om, hvorvidt det er muligt at lave en særaftale om, at du må ringe eller sms'e med din mor en gang om dagen - måske fra en af de voksnes telefoner?
Derudover så tænker jeg, at det er vigtigt, at du får det bedre hos din far. Det er nogle meget naturlige reaktioner, du har, på de ændringer der har været i din familie. Det er vigtigt, at de voksne tager det alvorligt, og lytter til dig, ift. hvad du har brug for. Kan du snakke med ham om, hvad der skal til, for at du kan få det bedre, når du er hos ham? For det lyder rigtigt hårdt at have det sådan, som du beskriver med ikke at "føle dig hjemme", når du er hos ham. Har du talt med din mor om, hvordan du har det hos din far? Det kunne måske også være en mulighed. Måske kan du forberede dig lidt på sådan en snak ved at kigge på vores side om skilsmisse og nye familie: https://www.bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale lidt mere om dine bekymringer for turen - nogle gange hjælper det også at tale med en sød lyttende voksen, og det kan få bekymringerne/angsten til at mindskes lidt.
Rigtig meget held og lykke til dig. Jeg håber, at du får talt med skolen, så der kan blive lavet nogle aftaler, der gør, at du får en rigtig god tur til Bornholm.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen