Bor i et gammelt børnehjem?!

Hej

Jeg er en pige på 13 år 🙂
Da jeg var omkring 10 år flyttede vi til en ny by. Jeg havde det egenligt fint nok med det. Men det eneste problem er vores hus…

Min mor og far er skildt, så det var kun min mor, som der selv der har betalt til vores DEJLIGE hus 🙂 Vores hus er dog et gammelt børnehjem. Der går rygter i vores nabolag, at det ikke var et særligt rart sted at bo. Min mor har bygget lidt om på huset og har gjordt det til et fantastisk sted at bo! Meeeen, i min mors kontor-lokale er der en pejs. Den står op ad væken. Bag pejsen er der en metalplade der går helt op til loftet. På pladen er der håndaftryk… nogle er små, andre er store… Når pejsen tændes bliver pladen varm, så man bliver ikke så tryk ved at se på de hænder. Jeg tror – nu må i ikke tro at jeg er en tøsepige, men jeg tror på ånder. Nogle gange når jeg går fra mit værelse og forbi vores badeværelse, ser jeg noget i spejlet der inde (på badeværelset). En skikkelse. Jeg tror altid at det er min egen, men når jeg træder nogle få skridt tilbage, ser jeg ar det ikke er min.

Jeg har oplevet det omkring 5 gange på et par år. Jeg bliver ret nemt utryk… Jeg snakkede med min søster om det, og hun har også oplevet det! DET ER FUCKING CREEPY! Jeg føler mig også hele tiden overvåget, men kun når jeg er på badeværelset.

I går oplevede jeg det, og jeg skreg op! Jeg løb tilbage til mit værelse! Jeg lå under min dyne i ca 30 min. Jeg har lagt mærke til at det både har forgået om aftenen og midt på dagen, så det har ikke noget med lyset at gøre med. HVAD SKAL JEG GØRE! Hvad kan jeg gøre forat jeg ikke føler mig utilpas i mit eget hjem?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev – det er godt at du reagerer, når du kan mærke at noget går dig på.

Jeg får fornemmelsen af, at du faktisk er enormt glad for den base, som din mor har lavet til jer i det hus, I bor i.
Samtidig fornemmer jeg også, at du enormt betænksom og derfor ikke ønsker at din mor skal tro, at du ikke er glad for bo i huset. Er det mon rigtigt?

Om man tror på ånder, på spøgelser, eller bare på at der er mere mellem himmel og jord – det er jo helt op til en selv. Nogen har aldrig oplevet noget ‘mystisk’, mens andre har – og måske netop derfor, begynder at tro på noget spirituelt. Det er der sådan set ikke noget galt med.

Det der er galt, er, at du føler dig overvåget og “utilpas i dit eget hjem”, som du skriver. Det går ikke.
Derfor tænker jeg også, at du og din søster er nødt til at tage en snak med din mor, om det I oplever derhjemme.

Måske din mor også har bemærket noget? Måske slet ikke? Men sørg for at indlede samtalen med at sige, at det er vigtigt hun ikke bare siger, at I er fjollede. For det kan man som voksen måske godt komme til at sige eller tro. Det kan man, fordi fantasien er stærkest, mens man er ung. Derfor kan mange voksne godt tænke, at det “nok bare er noget, man finder på” – eller sådan noget. En anden mulighed er også, at vise hendes dette brev og mit svar til dig? Så ved hun, at du allerede har åbnet dig op for mig, og at det faktisk fylder meget i din tilværelse lige nu.

Hvis din mor synes, kan I jo overveje at tale med nogen om det. Og sammen kan I få afklaret, om det er fortællingerne fra fortiden som børnehjem, der gør dig utryg. Eller om der måske er en helt naturlig forklaring på det, du og din søster oplever.

Jeg håber meget, du har fået mod til at tage din søster under armen og få talt med jeres mor. Det vil være en god start.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.