Brev
Blod efter sex
Hej BørneTelefonen.
Jeg har det rigtig godt med den her fyr, og vi har haft sex mange gange. Problemet er bare at jeg blødte her sidste gang vi gjorde det. Det var overhovedet ikke særlig meget, men der var stadig lidt. Det er sket én gang før at der kom lidt blod, men jeg ved ikke hvorfor.
Det er længe siden vi havde vores første gang, og der har ellers ikke været noget, ikke engang første gang. Kun den ene gang før.
Men den her gang var det lidt hårdt, så jeg undrer mig over om det kunne have noget med det at gøre? Det er efterhånden ved at være længe siden vi sidst gjorde det, og så at det var hårdt den her gang. Kan det være derfor?
Er virkelig bange, og ved ikke om jeg skal søge læge. Håber I kan hjælpe mig
Hilsen xx
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Det er godt, at du lytter til din krop og reagerer på det. Jeg kan godt forstå at du bliver bange, derfor er det godt at du har skrevet til børnetelefonen.
Du skriver i dit brev, at du har oplevet at bløde lidt under samleje to gange, men at I har haft sex mange gange – uden du har blødt. Jeg tror ikke umiddelbart at der er noget galt. Måske har du fået en lille rift i skeden, selvom du ikke har kunne mærke eller se noget. Man kan godt få indvendige rifter i skeden, som kan være kommet af, at man fx ikke er helt våd nok, når man har sex. Måske kan det hjælpe, hvis I bruger lidt ekstra tid på forspil, sådan at I sikre at du er helt klar, eller som du selv skriver måske fordi I gjorde det hårdt.
Som sagt, tror jeg ikke, der er noget at være bange for og jeg tænker blødningen er stoppet igen? Men hvis du oplever, at det fortsætter, synes jeg at det er en god idé at bestille en tid til en gynækologisk undersøgelse hos din læge. Bare så din læge kan tjekke, at alt er, som det skal være. Når man er seksuelt aktiv, er det godt at blive tjekket engang i mellem. Jeg ved ikke om du har prøvet det før? Men man kan godt være lidt nervøs første gang, man skal have lavet sådan en undersøgelse. Måske kan det hjælpe at tænke på at det er en fast del af lægens arbejde, så han/hun er vant til at udføre undersøgelsen, og det går ofte ret hurtigt.
Bliv ved med at være opmærksom på din krop og pas godt på dig selv.
De bedste hilsner
BørneTelefonen