Brev
Bliver truet med videresendning af private billeder
Hej…
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg har skrevet med en dreng, han er 16, og jeg stolede på ham. Vi begyndte at sende lidt mere private billeder efter lidt tid, men nu vil jeg ikke længere.
Han har så enten taget screenshots af dem eller taget billeder af dem med en anden mobil.
Han skrev til mig den anden dag, at jeg skulle sende billeder igen, men jeg sagde nej. Han sagde så, at jeg hellere måtte gøre det for min egen skyld, og så sendte han billederne fra dengang, hvor vi sendte lidt mere private billeder.
Han skrev, at de ville blive delt, hvis ikke jeg sendte flere billeder. Jeg nægtede at sende flere billeder, så nu siger han, at han sender dem videre til hans venner, der så deler dem på nettet, hvis ikke jeg sender flere billeder.
(På billederne har jeg kun undertøj på og på et af dem, har jeg ingenting på min overkrop, men der er så tegnet ovenpå).
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, men uanset hvad, så må mine forældre ikke finde ud af det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det er en rigtig ubehagelig og meget uretfærdig situation, drengen har bragt dig i.
Det er godt, du beder om hjælp, så vi kan hjælpe og oplyse dig om rettigheder og lovgivning i forhold til sådan en alvorlig ting, som drengen udsætter dig for.
Ligesom at det er ulovligt at gøre vold mod andre mennesker, så er det også ulovligt at afpresse mennesker til at sende billeder af sig selv, som drengen gør mod dig. Drengen kan anmeldes til politiet og ende med at få en anmærkning på sin straffeattest fordi han har truet med at dele dine billeder, eller hvis han skulle have nået at dele et eller flere.
At det er ulovligt, og at drengen kan få en straf for det, han allerede har gjort siger noget om, hvor alvorligt det er, at han har truet dig med at dele billeder af dig. Desværre er der andre børn og unge, der har prøvet at ende i den her situation. Det betyder også at politiet og flere andre professionelle ved en masse om, hvor alvorligt det er, og hvor vigtigt det er at hjælpe ig ud af problemet hurtigst muligt.
Du skal vide, at du ingen skyld har i, at du er endt i den her situation. Du skriver, at dine forældre ikke må vide noget om det, og jeg kan høre, at det er vigtigt for dig. Jeg tænker på, om du ikke vil have, at dine forældre ved det, fordi så ved de, at du har taget nogle billeder af dig selv, som de ikke synes, du skulle tage. Jeg forstår godt, hvad du tænker – og nej, det er ikke rart at skulle sige til sine forældre, at man kom til at tage nogle billeder, som var intime og private.
Men kære pige, det er på ingen måde din skyld, at drengen han afpresser dig, og han skal stoppes med det samme. Han har overtalt dig og presset dig – det er ham, der gør noget, der er helt forkert og ulovligt!
Du har taget nogle billeder, og det er du måske ked af nu, men du er ung, og du afprøver nogle ting omkring krop og lyst og kæresterier – og det er okay, at du gør det.
Drengen har brudt jeres tillid fuldkommen ved at afpresse dig, og det er ikke okay, at han får dig til at føle, at du ikke kan tale med voksne om det. Det er ham, der gør noget helt forkert og ikke dig, fordi du sendte ham billeder. Du gjorde det, fordi I stolede på hinanden.
Drengen skal have at vide, at du er klar over, at det han gør lige nu er ulovligt, og du bruge en voksen til at klare problemet.. Jeg ved godt, at det måske er svært for dig at overskue, at der skal en voksen ind over problemet – men det er en meget alvorlig sag, og du skal beskyttes mod at blive krænket ved at dine billeder bliver delt. Derfor skal der voksne med til at forklare drengen alvoren i det, han har gjort og fordi at de voksne skal hjælpe med at undersøge, om billederne er blevet delt og om de bliver slettet fra hans telefon, eller hvor han opbevarer dem. Du kan også få hjælp til, hvad man gør, når nogen har delt billeder af dig herinde: Billeddeling – BørneTelefonen
Jeg ved godt, at du ikke har lyst til det, men du bør tale med din mor eller far – eller en voksen, som du er tryg ved. Det kan hjælpe at du fx skriver det til din mor, hvis du taler bedst med hende – måske kan du bruge dit og mit brev, så hun også kan læse, hvordan vi ser på det, der er sket. I din besked kan du fortælle, at du ikke har det godt og er bange for, hvordan hun/de vil reagere, når du viser dem et par breve. Men, at du virkelig har brug for hjælp og ikke at blive skældt ud. Kunne det være en besked til din mor og/eller far?
Du kan også ringe ind til os på BørneTelefonen, så kan vi tale igennem, hvordan snakken kan startes? Jeg ved godt, at dine forældre også kan blive forskrækkede eller bekymrede. Jeg ved ikke, hvordan de vil reagere, men jeg håber, at de vil fokusere på at hjælpe dig og huske, at drengen har gjort noget meget alvorligt. At det her ikke er din skyld. Du skal vide, at de fleste voksne godt ved, at det med at dele private billeder er et stort problem, som børn og unge kan komme i.
Grunden til at din mor eller far eller begge to skal involveres er, at I nok skal tale med politiet. Politiet kan ikke tale med dig om sagen, uden dine forældre får besked eller er med dig.
Hvis du stadig har beskederne, hvor drengen skriver, at du skal sende flere billeder, ellers sender han dine billeder videre – så skal du gemme alle de beskeder og billeder. De er beviser i sagen. Jeg ved godt, at det ikke er rare beskeder at have, men de beskeder er bevis på, at han har truet dig, og det skal bruges, hvis der skal laves en sag mod drengen.
Jeg håber, at du snart kan finde modet til at tage snakke med din mor eller far – måske er der en anden voksen eller en ven, der kan hjælpe dig med det? Og jeg håber, at I hurtigst muligt får taget kontakt til drengen og sagt, at det han gør er ulovligt, så I ved, at drengen ikke deler billederne og sletter dem.  Du og også gerne den voksne, du får hjælp af, kan læse mere om det at få hjælp til slette det her: SletDet
Kærlig hilsen
BørneTelefonen