Brev
Bliver bange
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 13 år, jeg fylder 14 om fem måneder.
Jeg vil bare sige at mine forældre boede hver for sig i 2 år altså fra 2012-2014. Og så blev de skilt sidste år.
Jeg er bare så ulykkelig over at de ikke bor sammen mere og det gør mig så ked af det hver gang jeg tænker på det.
Nogen dage tænker jeg også på det inden jeg skal sove, og så græder jeg bare mig selv i søvne.
Jeg har også en ting mere og det er at jeg er bange for at blive 14, jeg ved godt der er lang tid endnu, men af en eller anden grund bliver jeg bange. ?????
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg er ked af at høre, at du er ulykkelig over, at dine forældre er blevet skilt.
Du skriver, at de boede hver for sig i 2 år, inden de blev skilt. Jeg kommer til at tænke på, hvordan du mon følte i de to år? Jeg kan forestille mig, at du måske var lidt forvirret over det hele og håbede rigtig meget på, at de ikke blev skilt, men måske kom til at bo sammen?
Der er desværre rigtig mange børn, som fortæller os, at de synes, at det er svært, at deres forældre er blevet skilt. Derfor er der blevet gjort forskellige ting for at hjælpe jer. Blandt andet har Statsforvaltningen oprettet en skilsmisse-telefon, hvor du kan ringe ind. Den hedder Børnenes Skilsmissetelefon og nummeret er 20 600 550. De taler med mange børn om skilsmisser, og de kan også fortælle dig om muligheder for at komme i en gruppe med andre børn, hvis forældre er blevet skilt. Måske vil det være rart for dig at tale lidt med nogen, som går i gennem nogle af de samme ting? Nogle børn fortæller os, at det er svært at tale med deres familie, fordi de ikke vil give nogen dårlig samvittighed - eller måske fordi en af forældrene stadig er lidt kede af det. Nu ved jeg jo slet ikke, om du har det sådan, men i hvert fald kender du muligheden nu, så kan du jo overveje om det er noget for dig.
Du skriver, at du somme tider græder dig selv i søvn. Det er jeg rigtig ked at at høre. Når man er ked af det lige inden man skal sove, kan det somme tider hjælpe at skrive lidt ned i en dagbog. Du har jo været god til at beskrive dine følelser i det her brev, så måske vil du også vil kunne bruge en dagbog til at skrive noget af det svære - og måske også det gode ned. Måske kunne du så en dag fortælle din mor, at du er begyndt at skrive dagbog. Så kan I sammen tale lidt om, hvad der er svært ved, at dine forældre er skilt. Dine forældre ved måske godt, at du er ked af det over skilsmissen, men måske ved de ikke helt, hvordan de skal hjælpe dig. Det ved jeg i hvert fald, at mange forældre er i tvivl om. Du kunne måske fortælle dem om det her brev?
Du skriver også, at du er bange for at blive 14 år. Det kan sagtens virke skræmmende at blive ældre, det ved jeg, at mange andre børn og unge også er bange for. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har en tæt på dig, f. eks. en veninde eller nogen i din familie, som du kunne tale med det om? Somme tider kan det hjælpe lidt at høre, at andre også har ting, som de har bange for. Måske kan det endda være, hvis du taler med en som er ældre end dig selv, måske din mor eller en moster eller mormor, at de kan huske, at de også var bange for at blive ældre.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd til dig. Vi er jo alle sammen kede af det og bange ind i mellem - vi skal bare ikke være det alene. Selvom dine forældre er blevet skilt, betyder det overhovedet ikke, at de elsker dig mindre, end de gjorde før. Måske kan det også hjælpe dig lidt, hvis du husker på det, når tankerne bliver rigtig triste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen