Brev
Blev snydt til at sende billeder
Hey jeg er en pige på 13
Jeg har her for lang tid siden send nøgen billeder til en person på et socialt medie bag efter fortryd jeg det og stoppede kontakten mellem mig og den person
Men så her idag faktisk var jeg inde omegle og lede efter min ynglings YouTuber og jeg mødte så en person( man kunne ikke se ansigtet)
han sagde at det var ham jeg havde send billeder til først blev jeg forvirret over Hvem det var men så kom jeg i tanke om at jeg havde send billeder til en.
Han blev ved med at true med atleter de billeder op på nettet og hvis jeg hvidste ham mine bryster så ville han lade værre med det så jeg gjorde det fordi jeg var pisse bange
også sagde han at jeg ikke havde send det til ham men han nu havde en video af at jeg tager min trøje af (også bh) og spurgte mig om hvad min familie og venner vilde sige hvis de fand billederne på nettet.
Jeg sagde at de vilde synes at han var et creep og ikke blive sur på mig. Så sagde han at nu havde han lagt den op og det var fordi at jeg sagde det med familien
Og nu er jeg bare pisse bange for at nogen finder den video og de billeder jeg sendte til den anden ?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
At blive truet til at gøre noget, man ikke har lyst til, er meget ubehageligt. Desværre er der mange, der oplever det.
Derfor er det så vigtigt, at du siger fra. Han skal vide, at det ikke er okay - og det har du forsøgt. Desværre er han nok en dem man ikke kan stole på - men stærkt, at du sagde fra over for ham. Det er ikke sikkert, at han lægger billedet ud. Måske truer han dig, fordi han tror, at du vil sende flere billeder til ham. Det skal du ikke gøre, for det er den måde han kan blive ved at true dig til flere billeder
Hvis han ender med at dele billederne, er det ulovligt og strafbart. Det må han ikke, bl.a. fordi han ikke har dit "samtykke". Det betyder, at du ikke har givet ham lov.
Det er desværre ofte svært at få billeder igen, når de først er på nettet. Men du kan forsøge at skrive til ham igen. Hvis det ikke virker, og du opdager, at billedet ligger på en hjemmeside, kan du skrive til den hjemmeside, hvor det ligger. Hvis de ikke fjerner det, kan man tage kontakt til datatilsynet. Det kræver måske, at du får noget hjælp fra en voksen, for det er svært at klare alene. Men det er vigtigt, at du ved, at loven er med dig og ikke ham!
Måske har du lige nu allermest brug for at tale om det. At gå alene med ens tanker og frygt gør det ofte meget værre. Så derfor tænker jeg på, om du måske har en god ven, der fx kan hjælpe dig med at fortælle det til en voksen, fx dine forældre eller måske en anden voksen, som du selv har i tankerne. Det kunne måske være en lærer eller pædagog. Den voksne vil også kunne hjælpe dig med dine rettigheder, altså hvad du kan gøre ved det, der er sket. Hvad tænker du om det?
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 111611, hvis du har brug for at snakke.
Et stort knus til dig
fra BørneTelefonen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!