Blev snydt til at sende billeder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

At blive truet til at gøre noget, man ikke har lyst til, er meget ubehageligt. Desværre er der mange, der oplever det.

Derfor er det så vigtigt, at du siger fra. Han skal vide, at det ikke er okay - og det har du forsøgt. Desværre er han nok en dem man ikke kan stole på - men stærkt, at du sagde fra over for ham. Det er ikke sikkert, at han lægger billedet ud. Måske truer han dig, fordi han tror, at du vil sende flere billeder til ham. Det skal du ikke gøre, for det er den måde han kan blive ved at true dig til flere billeder

Hvis han ender med at dele billederne, er det ulovligt og strafbart. Det må han ikke, bl.a. fordi han ikke har dit "samtykke". Det betyder, at du ikke har givet ham lov.

Det er desværre ofte svært at få billeder igen, når de først er på nettet. Men du kan forsøge at skrive til ham igen. Hvis det ikke virker, og du opdager, at billedet ligger på en hjemmeside, kan du skrive til den hjemmeside, hvor det ligger. Hvis de ikke fjerner det, kan man tage kontakt til datatilsynet. Det kræver måske, at du får noget hjælp fra en voksen, for det er svært at klare alene. Men det er vigtigt, at du ved, at loven er med dig og ikke ham!

Måske har du lige nu allermest brug for at tale om det. At gå alene med ens tanker og frygt gør det ofte meget værre. Så derfor tænker jeg på, om du måske har en god ven, der fx kan hjælpe dig med at fortælle det til en voksen, fx dine forældre eller måske en anden voksen, som du selv har i tankerne. Det kunne måske være en lærer eller pædagog. Den voksne vil også kunne hjælpe dig med dine rettigheder, altså hvad du kan gøre ved det, der er sket. Hvad tænker du om det?

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 111611, hvis du har brug for at snakke.

Et stort knus til dig
fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.