Brev
Blå mærker = selvskade?
Hej.
Jeg er en 15-årig pige, som går igennem lidt af hvert her for tiden. Jeg er derfor begyndt at skade mig selv. Jeg har gjort det i rigtig lang tid nu, men jeg har aldrig tænkt over det som ”selvskade”.
Jeg har hørt, at hvis der er tale om selvskade, så er det ”cutting”, og så skal man indlægges. Men jeg har på det seneste tænkt over, om jeg hører indenunder denne kategori. Jeg kan finde på at banke mine hænder ind i ting. som f.eks. en væg, eller så har jeg slået mit hoved med vilje.
Jeg har cuttet lidt før, men det var aldrig helt slemt. Så jeg banker mine hænder ind i væggen, og jeg har blå mærker over alt på hånden, og jeg får det rigtig dårligt over det. Har aldrig hørt om nogen der gør sådan noget.
Jeg tør ikke at sige det til nogen, for jeg ved ikke hvad der så skal ske med mig. Har nogle fantastiske forældre, men jeg vil ikke indlægges eller lign. Desuden synes jeg at det er mærkeligt.
Cutting er nemmere at fortælle om, da det er meget mere udbredt, og alle kender det. Men hvordan skal man forklare at man banker sig selv på den måde…?
Det er bare så fristende når dagen har været lort. Hvad skal der ske med mig? For det her er jo ikke normalt…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Mange der cutter eller selvskader på anden måde, har fortalt, at de skammer sig over det og nogle prøver endda at skjule det. Det er godt, at du har haft modet til at skrive herind. For der er absolut ingenting at skamme sig over.
Jeg kan berolige dig med, at cutting og selvskade kun i rigtig sjældne tilfælde betyder indlæggelse. Typisk består behandlingen af samtaler og støtte. Som du måske selv har oplevet, er det mest, når du har det dårligt og er ked af det eller sur, du får trang til at skade dig selv. Samtalerne og støtten kan hjælpe dig frem mod at finde frem til nogle andre ting, du kan gøre, når du får det sådan. Det er at lære andre måder, når noget er svært. Og med den behandling er der faktisk gode muligheder for at komme ud af selvskaden.
Som du selv kommer ind på, er cutting nok nemmere at fortælle om, da flere kender til det. Men cutting er kun en ud af mange former for selvskade. Så selvom du ikke har hørt om det, er der også andre, der gør det samme som dig.
Du fortæller i brevet, at du ikke tør fortælle om det. Måske er du bange for hvordan folk vil reagere? Det kan være rigtig svært at fortælle andre om noget man gør ved sig selv, som man måske oven i købet skammer sig over. Men jeg tror, det er vigtigt, at du alligevel fortæller om det. På den måde bliver det nemmere for dem omkring dig at hjælpe dig og støtte dig. I dit brev har du været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Måske kunne du vise dit brev og måske mit svar til den eller dem, du helst vil snakke med? Brevet kunne du fx vise til dine forældre eller en god lærer. Måske kunne det være en god måde at starte en snak på?
På rådgivningen www.selvskade.dk kan du også finde flere oplysninger om selvkade og få hjælp. Rådgivningen drives af dem, der hedder LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade), og de har også en anonym rådgivning, du måske får lyst til at ringe til? Eller måske er deres rådgivning over SMS mere noget for dig? Der er også mulighed for at dine forældre kan få rådgivning, som pårørende
Jeg håber, du har fået nogle ideer, du har fået lyst til at afprøve. Hvis du har brug for nogle flere ideer eller at få skrevet eller talt mere med os, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen