Billedet

Hej jeg er en pige på 13
Jeg var hjemme hos min bff da vi så finder denne her dring på snap og jeg adder ham og skriver så til ham han svare og min veninde siger lad os flirte med ham så det gjorde vi. Men det gik ledt får langt da han spør om at vus han sender nudts en eller anden dag om jeg så også vil min veninde svare så mååsssskkkeeee og han sender en blinke enoji og så sender vi en tilbage og så sender han et billed af sin pik og det kunne jeg ikke lide om blokerede ham har det meget dorligt med det men tør ikke sige det til min mor og papfar da de er imod den slaks og hved ikke hvad jeg skal gøre det er 4 dage siden og bliver ked af det når jeg tinker på det

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Hold da op, det må da også have været en slem forskrækkelse, I fik. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det var ubehageligt.

Der sidder dig og din bff og hygger jer og skriver med en dreng, og pludselig tager det en dum drejning.

Det er meget almindeligt, at man er nysgerrig og lader sig friste. Selv om man ved at ens forældre ikke synes, man burde gøre det.

Det at I går lidt med på legen. Det kaldes at flirte, som du selv skriver, og det er helt fint.

Det der ikke er fint, er, at han sender jer et billede af sin pik, uden at I har bedt om det. Faktisk er det ulovligt. Det kaldes at han blotter sig digitalt, også selv om det “kun er et billede”. Det vil sige at han viser jer hans kønsdele uden at I har sagt ja til det. Og I har IKKE sagt ja, bare fordi I begyndte med at adde ham. Eller fordi I skriver mååsssskkkeeee og sender en blinke emoji. Det er vigtigt, at I ved det.

I gjorde også det helt rigtig ved at stoppe den samtale og blokere ham.

Du fortæller, at du stadig er bange og bliver ked af det. Når du tænker på det og det kan jeg godt forstå. Jeg tænker også at sådan en oplevelse også er alt for svær at gå med alene.

Jeg kan godt forstå at du tøver med at fortælle det til din mor og papfar. Når du ved at de er imod den slags. Men jeg tænker at de lige som de fleste forældre gerne vil vide, hvis deres barn har været udsat for sådan noget. Så de kan passe på deres barn, også selv om de havde sagt, at sådan noget kan ske. Og her kan du jo faktisk fortælle, at du gjorde det helt rigtige ved at fjerne ham. Det tror jeg faktisk, de vil være glade for at vide.

Når man har været udsat for en blotter er det bedst at melde det. Fordi det jo er ulovligt og det skal han have at vide. Og det er også en måde at passe på sig selv. Ved at sige, det var ikke ok. Og måske man også er med til at han ikke gør det over for andre.

Slet det kan du og din veninde læse mere om det, og hvad man gør når man har været udsat for billeder, man ikke ønsker. Også i det tilfælde af at du eller andre du kender, kommer ud for noget ligende en anden gang. Det er jo altid god at kende sine rettigheder, og vide vad man kan gøre, hvis de ikke bliver overholdt.

Jeg håber du finder modet til at fortælle det til din mor og papfar. Måske det vil være lettere for dig hvis du vidste dem dit brev til os og vores svar til dig? Du kan også starte med at tale med din veninde om, hvad hun tænker om det nu? Og om det også er noget, der går hende på?

Du skal ikke gå og være bange mere. Jeg tror du vil få det bedre, ved at tale mere om det. Du har jo ikke gjort noget galt. I var bare nysgerrig og flirtede lidt. Så fik I en slem forskrækkelse, og gjorde det helt rigtige, da drengen sendte det billede. Husk endelig på det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.