Brev

Bekymrer mig om alt

Hej
Jeg har et problem, som har været der i cirka to måneder. Jeg bekymrer mig alt for meget! Hver gang jeg kommer i tanke om noget, der MULIGVIS kan få galt, går jeg helt i panik og kan ikke tænke på noget andet indtil nogle fortæller mig, at det ikke kommer til at ske. Det er vildt træls, for jeg vil bare gerne være glad, men det er helt umuligt, og én ting kan ødelægge min dag fuldstændigt.
Hvad skal jeg gøre???

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg kan forstå på dig, at du bekymrer dig alt for meget og at det kan ødelægge din dag fuldstændig, og du vil bare gerne være glad.

For det meste er det sådan, at det vi går og bekymrer os om aldrig bliver til noget. Måske kan det hjælpe dig at skrive de ting du bekymrer dig om ned i løbet af en dag og så om aftenen se om du havde grund til bekymring. Det kan ofte hjælpe.

En anden idé er at ændre dit mindset det vil sige start dagen med at sige en taknemlighedsbøn – altså rems op alle de mennesker, ting og omstændigheder, som du er taknemlig for i dit liv. Ved at du tvinger din hjerne til at tænke på alle de positive ting der er i dit liv så fylder bekymringerne mindre.

Jeg kan læse, det er et problem du føler du har haft i omkring to måneder. Jeg bliver derfor nysgerrig på om der mon skete noget særligt for 2 måneder siden, der gør at bekymringerne fylder? Måske er der en eller anden oplevelse, som fylder, som det kan være godt at få talt om, så det ikke fylder så meget? Det kan også handle om du nu er teenager, mange ting sker og det er helt normalt at man bliver mere følsom og tænksom i perioder uden man helt kan svare på hvorfor. Men igen, så sejt du skriver og fortæller om hvordan du har det, det er første skridt til at få det bedre.

Det kan også være en idé at tale med nogen om det for eksempel din mor, far, en god ven eller en anden som du har tillid til. Du giver i dit brev udtryk for at det hjælper at tale med nogen om det du bekymrer dig om, rigtig flot du har fundet frem til det. Bliv endelig ved med det.

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller på sms eller chat. Hér er der altid en sød voksen, som gerne vil høre på dig og hjælpe dig.

Jeg håber at du snart finder glæden igen.

KH

BørneTelefonen

 

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat