Bare ikke god nok

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak for dit brev. Som du ganske rigtigt starter med at skrive i dit brev, så burde du lige nu have et af de bedste år i dit liv. Derfor gør det dybt indtryk på mig, at du lige bagefter skriver, at du faktisk har det forfærdeligt, fordi du skader dig selv og er bange for at gøre noget forkert og for ikke at være god nok. Jeg vil meget gerne prøve at give dig nogle ideer til, hvordan du måske kan slippe af med de tanker, så du kan få nogle af de bedste år i dit liv.

Du skriver, at du har skadet dig selv længere tid tilbage, end du kan huske. I dit brev kan jeg se, at det er vigtigt for dig ikke at gøre den mindste ting forkert. Det er endda så vigtigt for dig, at du straffer dig selv, hvis du laver en fejl. Her tænker jeg, at det måske kan handle om dit selvværd. Måske har du nogle gange haft tanker om, at du ikke er ok, hvis du laver fejl? Måske har du en forventning om, at du aldrig må lave fejl, og at det er alvorligt, hvis du skulle lave en fejl?

Alle disse tanker er helt normale for unge, der skader sig selv. Sandheden er desværre, at alle mennesker laver fejl, og at det at begå fejl er en del af livet. Du skriver at du klarer dig godt i skolen, har masser af venner og at din familie elsker dig. Det fortæller mig, at du er en person, det er værd at holde af. Og det fortæller mig også, at både din familie og dine venner kan se en masse godt i dig.

Du skriver i brevet, at du bare så gerne vil stoppe. Her er du allerede godt på vej, synes jeg. Du har skrevet dit brev, hvor du har været god til at beskrive din situation og bede om hjælp. Du har indset, at din selvskade udgør et problem for dig og den måde, du fungerer på til hverdag.

Du starter hos psykolog igen næste skoleår, og jeg er sikker på, at det vil hjælpe dig, selvom fremskridtet nok sker langsomt og i små bidder. Samtalerne hos psykologen kan du bruge til at få hjælp til, hvordan du skal håndtere de tanker om dig selv, som du gerne vil slippe af med. Og psykologen kan måske også give dig nogle ideer til, om der er nogle andre ting du kan prøve at gøre, når trangen til at skade dig selv melder sig.

For at kunne slippe af med tankerne om at lave fejl og ikke at være god nok, kunne du starte med at prøve at stille nogle spørgsmål til dig selv: Er der nogle tidspunkter på dagen, hvor tankerne fylder lidt mindre, end de gør på andre tidspunkter? Er der aktiviteter, hvor du oplever, at tankerne bliver mindre? Er der folk, der får tankerne til at mindskes, mens du er sammen med dem?

Meningen med denne type spørgsmål er, at du bliver bedre til at bekæmpe de negative tanker om dig selv. Måske har du ikke tankerne, når du er sammen med nogle bestemte venner? Måske er tankerne værst om aftenen – og fylder derfor mindre om morgenen og i løbet af dagen? Måske forsvinder tankerne, når du hører musik? Alle disse faktorer kan hjælpe dig til at få det bedste ud af de situationer, hvor tankerne ikke fylder så meget, som de gør på andre tidspunkter.

Når du går hos en psykolog, går jeg ud fra, at din nærmeste familie kender til din kamp mod selvskade og de negative tanker. Unge, der skader sig selv og skjuler det for omgivelserne, bruger meget energi på at holde det skjult. Hvis din nærmeste familie ikke kender til din selvskade, synes jeg, du burde overveje at fortælle dem åbent om, hvordan du har det.

Måske er du ligesom mange andre unge, der skader sig selv, skamfuld over det, du gør. Hvis du har det sådan, er der ingen grund til at skamme dig. Du skader dig selv, fordi det er sådan, du har kunnet håndtere nogle af de følelser, der har været svære for dig. Og nu er du på vej til at lære en mere hensigtsmæssig måde at håndtere følelserne på. Måske er der endda nogen i din nærmeste familie, der vil kunne være en god støtte for dig i din kamp for at få det bedre?

Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Har du lyst til at få flere ideer, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du også vælge vores SMS- eller chatrådgivning, hvis det er nemmere for dig at skrive om det her end at tale om det. Jeg tror, at du indeholder det, der skal til for at vinde kampen, og derved få nogle af de bedste år i dit liv. Det har du fortjent!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.