Brev
Bange
Jeg er en pige på 14.
Jeg tror at vi har ånder i vores hus.
Jeg bliver nervøs hele tiden men ikke når jeg er på mit værelse
– Skulle nok ikke have set Ånderne Vender Tilbage. Jeg kan ikke “tåle” at se noget “gyser”.
Nogle gange synes jeg, at det ikke føles som om at jeg er mig! Det er som om at en/flere af ånderne har overtaget mig…
Jeg får selvmords tanker og hvordan jeg kan slå min familie ihjel. Ikke en rar følelse!
Det gør mig deprimeret.
Jeg sider nogle gange på mit værelse og græder fordi jeg ikke kan klare de tanker.
Jeg kan ikke lide at gå til psykolog. Ikke fordi der er noget galt med dem, men fordi jeg betror mig til dem uden at have snakket med dem før.
I det hele taget – jeg er bange for alt!
Også for mig selv!
Hvad kan jeg gøre?
Jeg kan ikke have nogle blyanter til at ligge på mit bord når jeg skal sove fordi jeg er bange for om der vil komme en ånd og slå mig ihjel med dem…
Jeg kan høre lyde som de andre i min familie ikke kan høre.
Jeg har 3 katte. Nogle gange tager jeg en af mine katte med ind for hun gør mig tryg.
Hun har fået en killing så jeg må ikke tage hende med ind før den er gammel nok til at klare sig selv.
Man plejer jo at sige, at katte og hunde kan se og høre ånder og i det hele taget ting som vi ikke kan se eller høre? Hun gør mig tryg men også bange…
Har i/du et forslag til hvad der ellers kan gøre mig tryg?
Det kunne jeg virkelig bruge!
Please hjælp mig så hurtIg som i kan!!!
Jeg er bange for tankerne og om det sker i virkeligheden ):
HELP!!!
– Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev og tak for tålmodigheden. Dit brev var ved en fejl blevet hængende i systemet, men jeg håber, du ser svaret alligevel.
Jeg kan godt forstå, alle tankerne skræmmer dig, og du har gjort det helt rigtige ved at reagere på følelsen af at være bange, og skrevet herind og bedt om hjælp. Jeg tænker, du har brug for, at nogen hjælper dig og får snakket med dig om alle de tanker, der skræmmer dig.
Du skriver, at du ikke er tryg ved at snakke med en psykolog, og det lyder lidt som om, du har snakket med en eller flere psykologer før? I så fald har du ikke følt, at det hjalp, og sådan kan man godt have det. Det kan være fordi man ikke rigtigt får snakket om det, man selv gerne vil, eller at man ikke følte, man blev forstået eller taget alvorligt.
Hvis det er sådan, du har oplevet det, kunne du prøve at snakke med din læge i stedet for. Lægen kender dig jo, så måske er det lettere at snakke med hende / ham? Det kunne også være, at sundhedsplejersken på din skole kunne være rar at snakke med. Hun kan også bruges til den slags samtaler om, hvordan man har det - vidste du det?
Du har allerede nogle forskellige strategier til, hvordan du passer godt på dig selv og beroliger dig selv, og det lyder også som om, du gør rigtig meget for at få det bedre. Jeg tænker også, du skal have hjælp fra nogen, der har erfaring med at hjælpe børn og unge, der har så mange tænker, der kan være så skræmmende. For selv om du rigtig gerne vil klare det selv, så er det min erfaring, at det er godt at få hjælp, når tankerne gør en så bange.
Måske kunne du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om, hvordan du har det, og hvad du oplever. Så kan I sammen snakke om, hvordan du bedst får den hjælp, du har brug for. Og måske også snakke lidt om, hvordan du ellers gør for at falde til ro, og hvordan du kan gøre mere af det.
Du kan være helt anonym, når du ringer, og det er helt gratis. Det håber jeg, du vil overveje, for du fortjener at få det godt igen og slippe for at være så bange.
De bedste tanker fra BørneTelefonen