Brev

Bange om natten

Hej BB.

Jeg er en pige på 11 år og jeg er bange om natten. Det er fx. når jeg skal falde i søvn eller vågner midt om natten. Jeg bliver aldrig bange om dagen, kun om natten.

Der er flere forskellige ting jeg bliver bange for. Det kan være underlige væsner, mennesker der er i mit hus, mareridt jeg har haft, og en masse andre ting. Når jeg vågner går jeg næsten altid ind til min mor eller min far (de er skilt, så det afhænger af hvem jeg er hos).

Både min mor og min far har en kæreste, min far er endda gift. Derfor flytter både min mor og far snart sammen med deres og kæreste og kone. Så der går det jo ikke at jeg går ind til dem nærmest hver nat.

Hvad kan jeg gøre for ikke at være bange mere? Kan man gå til hypnose eller sådan noget?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg kan godt forstå, det ikke er rart, at være bange om natten. Jeg vil prøve, at give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre:

• Du kan sørge for, at dit værelse at rart at være på, og at der er hyggeligt omkring din seng, så du føler dig tryg. Det kan fx være med noget fint sengetøj, puder og bamser. Måske din mor og far kan måske hjælpe dig med det?

• Du kan have en lille lampe tændt om natten, eller måske kan der være lys i gangen/rummet uden for dit værelse, og døren stå på klem, så der ikke er helt mørkt, hvis du vågner og er bange. Det kan hjælpe, hvis man kan se, hvad der er omkring en.

• Du kan sove med en bamse, som kan ’passe’ på dig om natten, og ’fortælle’ dig, at du ikke skal være bange. Det lyder måske fjollet, men nogen gange kan det hjælpe, hvis man har en ’ven’ at støtte sig til, og søge trøst hos. Det gør ikke noget, at den ikke er levende. Den kan godt give dig den tryghed, som jeg tror du søger, når du går ind til din mor og far om natten. På den måde, kan du bruge bamsen i stedet for din mor og far.

• Du kan snakke med din mor og far om de ting, du er bange for om natten og de mareridt, du har. Når man fortæller om det man drømmer eller er bange for, fx underlige væsner, kan det være med til, at få dem til at forsvinde, eller gøre mareridtene mindre. Måske er du så ikke helt så bange næste gang, du vågner.

• Du kan aftale med din mor og far, at du må komme ind til dem, hvis du vågner og er særligt bange. Det kan måske være en sikkerhed for dig, i stedet for at tænke, at du ikke kan gå ind til dem. Selvom de har kærester, så skal de jo også passe på dig.

Jeg håber, du kan bruge mine råd.

Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat