Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Bange i mit eget hus.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil af med din frygten.. For nogle kan det godt gå hen og bliver ret styrende for, hvordan man lever sit liv, hvis man ikke er opmærksom på det - men det er du heldigvis. Derfor er det også godt, at du har valgt at dele dine tanker ved at skrive dette brev og jeg er sikker på, at mange andre kan nikke genkendende til noget af det du her beskriver.

Det at kunne blive bange er et slalgs overlevelsesinstinkt som vi har og det har hjulpet os gennem mange, mange år. Det kunne være med til at fortælle os, når der var fare på færde. I vores samfund i dag lever vi forholdsvis trygt sammenlignet med for mange år siden - men derfor kan vi stadig få følelsen af angst/frygt.

Hvis man føler angst og utryghed, så er det vigtigt at arbejde med det. At lades som ingenting og håbe at det bare går over af sig selv, er der ikke så stor sandsynlighed for. Jeg tror, at det er vigtigt, at tage angsten seriøst - samtidig er det også vigtigt at arbejde på, at det ikke skal være styrende for det liv, som man gerne vil leve.

Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogle om dine tanker og dine følelser. Et godt sted at starte kunne være, at prøve at sige det til dine forældre. De kan støtte dig, når du oplever at det bliver svært og sammen kan I lave nogle aftaler om, at du måske ikke skal være alene hjemme så længe du bliver bange. .

I en periode skal I måske prøve at minimere, at du er alene hjemme indtil der er kommet lidt mere ro på tankerne og følelserne. Dine forældre har et medansvar for at få skabt den tryghed, som du har brug for, når du er derhjemme - men det kræver, at de ved, hvordan du har det. 

Du kan også tænke over, om der er noget, som kunne være hjælpsomt for dig, når du mærker at frygten dukker op - måske hjælper det at sætte god musik på, måske hjælper det at tænde alt lyset, eller måske hjælper det at skrive eller tegne.

På vores hjemmesiden kan du finde inspiration til at lave din egen ”fald-til-ro-plan”: https://www.bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst

Hvis det alligevel ikke har den ønskede effekt, at snakke med dine forældre og lave din egen ”fald-til-ro-plan”, kan det være, at du skal snakke med en professionel - for eksempel en psykolog. Gennem samtaler kan I komme omkring, angsten og hvad du kan gøre, når du kan mærke at den er på vej. Og forhåbentligt også, hvad I kan gøre der hjemme, så du ikke står med det selv.

Du skal vide, at der er mange andre unge med de samme tanker som dig - og det skal der gøres noget ved, således at du kan leve det liv, som du ønsker!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat