Brev
Bange hele tiden
Hej
jeg har været bange i 1 år nu og 1 måned
ved ik hvorfor og hvordan jeg ka ik lide at gå alene Eller sove
jeg vågner vær nat
jeg ka ik lide så godt at køre bil Mere
sys Det føles lidt mærkeligt
Ellers Er jeg bange hele tiden
Ved ik hvordan jeg slipper af med det 😉
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11.
Mange tak for dit brev. Det lyder bestemt ikke rart, at du går og er bange.
Du skriver, at du ikke ved hvordan det er opstået. Det kan være almindeligt, at man i nogle perioder, er mere bange for forskellige ting og f.eks. kan have svært ved at sove. Særligt når man er i din alder. Det kan være fordi, at man begynder at tænke over nogle andre ting, end man plejer.
Men det er ikke meningen, at det skal fylde så meget. Og lige meget hvad, er det vigtigt at man ikke går alene med det. Så kan "bange-følelsen" nogle gange, vokse sig endnu større og fylde hele tiden.
Jeg vil foreslå dig, at gå til en voksen du er tryg ved og fortælle om disse følelser. Måske dine forældre, en lærer eller f.eks. en pædagog i din SFO?
Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være en stor hjælp at få snakket om tankerne med nogen. Og at det kan være med til, at følelserne og tankerne bliver mindre. Ellers er det nemlig, at følelsen kan vokse.
Hvis du vil fortælle mere om det, og snakke med en voksen som du ikke kender, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på f.eks. telefon, chat eller SMS.
Håber, at det har kunne hjælp lidt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen