Brev
Bange fpr at komme i skole/ensomhed
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej. Jeg er en pige på 10.
For 2 uger siden mistede jeg min kat, min hund, mit marsvin og min kanin (selfølgelig ikke i samme uge) men ihvertifal, jeg har haft det rigtig svært på det sidste jeg har grædt hele tiden og jeg kan ikke lege med nogen i frikvarterene og jeg græder mig selv i søvn.
Jeg er bange for at jeg mister mit et og alt, min hund
jeg elsker skolen men jeg har rigtig svært ved at gå i skole og jeg rækker aldrig hånden op og jeg plejer at række den op 5-10 gange i timen men jeg er HELE TIDEN sammen med hende altså fanny og jeg er SÅ bange når jeg skal i skole
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 10 år.
Det var da også mange kæledyr du har mistet. Jeg kan så sandelig godt forstå at du er ked af det. Og at du er bange for også at miste din hund.
Det er almindeligt at man græder meget, når man har mistet nogen man holder meget af. Og at man for en periode ikke kan lege med nogen. Og bare vil være sammen med den, man er bange for at miste.
Er der slet ikke nogen, der ved hvordan du har det. Og har lagt mærke til, at du græder det meste af tiden?
Ja måske du har fortalt det til nogen, men at de bare ikke forstår, at du faktisk er meget ked af det, og du er bange for at miste din hund også? Eller måske der er nogen, som ikke synes, du har grund til at være ked af det, fordi det “bare er dyr”. Måske du græder, når at ingen ser det? Så er der slet ikke nogen, der ved hvordan, du har det.
Det at miste et dyr, kan være lige så svært som at miste et menneske, man holder af. Det handler jo om, at man plejer at have en, som man holder utrolig meget af. En som man kan røre ved og fortælle om alt det svære i livet. At miste et dyr, kan give en oplevelse af, at man mangler en del af sig selv.
Jeg syntes det er godt, at du giver dig selv lov til at græde. Og at du ved, hvad du går og er bange for. Det er nemlig lettere, når man ved, hvad man er ked af og bange for.
Måske det ville være en god ide at fortælle disse tanker til en voksen, som du er tæt på. Måske du kunne vise dit brev til os og vores svar til dig. For når jeg læser dit brev, så er jeg slet ikke i tvivl om at du savner dine kæledyr utrolig meget. Det virker som om, du har fået et chok over at miste dem. Og det i sådan en grad, at du græder meget og bange for, at du pludselig mister din hund.
Det er sådan med sine tanker og bekymringer at de vokser, hvis man holder dem for sig selv. Når man deler dem med andre, kan det opleves som om det er let lettere at være i.
Måske du kunne lave en mindebog om dine kæledyr. Du kunne måske sætte billeder ind af dem. Skrive om hvilken slags dyr de var. Hvordan du fik dem. Små søde vaner de havde. Hvad de godt kunne lide. Sjove oplevelse I havde sammen. Ja måske dine forældre eller nogen venner også kunne skrive lidt om dem i bogen. Eller du kunne lave en gravsten, hvor du skriver deres navn på og så satte dem ud i en skov.
Ja det er jo bare nogle forslag. Jeg ved jo ikke om de passer til dig.
Det er så fint, at du fortalte os, hvordan du har det. Og måske du oplevede, at du fik det lidt bedre efter du havde fortalt os det. Jeg håber du finder modet til at dele dine tanker med dem omkring dig. Så de kan få lov til at dele det svære med dig.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.