Brev
Bange for sex..
Hej jeg er en pige på 17 år,
jeg har fået min første kæreste og vi føler at vi er klar til at have sex, men jeg er rigtig bange for at blive gravid så det holder mig meget tilbage.
Jeg har tænkt rigtig meget over at komme på p-piller men tør ikke snakke med min mor om det, sys det er pinligt og det er noget rigtig personligt for mig og jeg er bange for hvad hun vil tænke om mig.
Så er på en måde bange for det jeg havde selv vært ved at fortælle hende at jeg har fået en kæreste da vi ikke snakker om så personlige ting…
Jeg tør heller ikke købe kondomer, er generelt bare ikke tryg ved noget seksuelt.. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
håber i kan hjælpe på en eller anden måde
hilsen hende den nervøse..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 17
Hvor er det dejligt for dig, at du har fået en kæreste. Det lyder som om at du er glad for ham.
Jeg kan godt forstå at du gør dig mange tanker om graviditet og prævention. Det fylder meget hos rigtig mange unge. Men det er jo også meningen at sex skal være dejligt og sjovt. Og hvis man bruger prævention på den rigtige måde, burde man ikke blive gravid. Når du er over 15 år, kan du godt få p-piller uden at dine forældre behøver at vide det. Du skal ringe til  lægen eller bestille tid hos lægen. I nogle lægehuse er det en sygeplejerske, der snakker med dig og tager blodtryk og anbefaler de piller, som vil være bedst for dig
Hvis du og din kæreste ikke allerede har gjort det, kan du/I læse om prævention her: http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention.aspx. Du kan du også ringe anonymt til sexlinien, hvis du har spørgsmål til sex, graviditet eller prævention: 70202266 man-fre kl 15-19. Jeg ved, at andre par har haft god hjælp ved at kigge på deres rådgivning og de temaer, der er på deres hjemmeside. De skriver fx om den første gang og læser I det sammen, kan I måske nemmere få snakket lidt om det. Samtidig har I fået en fælles viden om de ting, der kan bekymre og gøre en nervøs.
Måske ville det også være en god idé at snakke med din kæreste om hvilken prævention, I skal bruge. Han er nok heller ikke interesseret i at I bliver gravide. Det kan endda være ham, der kan købe kondomer? Kondomer er smarte, fordi de både beskytter mod graviditet og kønssygdomme på én gang. P-piller beskytter kun mod graviditet.
I kunne måske også købe kondomerne sammen? Man kan både købe dem på apoteket, på tanken eller i supermarkedet (de hænger ofte lige ved kassen) eller på nettet. I supermarkedet kan man gemme dem lidt blandt nogle andre varer – så er det ikke så synligt. Jeg synes faktisk det sejt at købe kondomer, for i sidste ende handler det jo bare om, at man er interesseret i at dyrke sikker sex. Det er bare vigtigt, at han ved hvilken størrelser der passer til han penis.
Jeg kan godt forstå at du har svært at snakke med din mor om sex. Sådan er der rigtig mange unge der har det. Men det er da sejt, at du fortalte hende da du havde fået en kæreste! Det kræver mod, hvis man normalt ikke snakker om så personlige ting med sin mor. Du skriver, at du er bange for hvad hun vil tænke om dig. Jeg tror, at din mor er udmærket klar over, at du kommer til at have sex på et tidspunkt. Det er jo en helt naturlig ting når man får en kæreste. Ofte er det jo forældrene, der fortæller om det med kærlighed, sex og prævention. Men desværre er der mange forældre, der ikke helt ved, hvordan de skal gribe det an. Det kan være at hun bare bliver glad for, at du har lyst til at fortælle hende det.
Hvis det ikke lige er til at få sagt, så kan det være, at din mor vil blive glad for, at du skriver et brev eller en sms til hende - hvis det er ok med dig? Du kan jo vælge at skrive, at du og din kæreste har tænkt på at have sex sammen for første gang og I vil bruge prævention. Så har du sagt det, og måske er det en lettelse for dig, at hun ved det og måske kan I så snakke lidt om det sammen?
Men måske er det også helt okay, at din mor ikke ved det her i starten - det er jo helt op til dig.
Jeg håber du og din kæreste får en god oplevelse, når I skal have sex med hinanden for første gang.
De bedste hilsner
BørneTelefonen