Bange for panikanfald….

Kære Børnetelefon
Jeg er rimeligt bange for at få et panikanfald, har haft det 2 gange før. har bare brug for hjælp til at kunne falde til ro.

De 2 panikanfald jeg har haft skete i skole tiden, så min yndlings lære, hjalp mig hun har en meget rolig stemme og arbejder også med børn der har det svært. Jeg har også ADHD, så det er meget sværere at komme til ro end ved andre børn.

Jeg kalder min lære for …. Mor. Fordi hun er som en tredje mor for mig. Hun er der når ingen andre er. Hun har den der meget stille og rolige stemme som kan få mig i ro når det sker, og ville bare vide hvad jeg kunne gøre når/hvis det en dag sker for mig herhjemme

Håber i kan hjælpe

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år

At være bange for at få et panikangstanfald er ikke rart. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Først vil jeg sige, at det er godt at du skriver til Børnetelefonen, for at få hjælp. For du har brug for hjælp.

Det er meget ubehageligt, når man bliver ramt af et panikanfald.

Der kan ske det, at når man én gang har haft et anfald, bliver man bange for, om der kommer et nyt.

På den måde får man være bange for, at anfaldet kunne komme igen. Det lyder for mig som, det er du du føler. Er det rigtigt?

Det er rigtig godt for dig, at du har en så god en lærer, der er i stand til at hjælpe og støtte dig.

Har du talt med dine forældre om de anfald, du har haft i skolen? Hvis du ikke har fået fortalt dine forældre det og du synes, at det er svært, kan du spørge din lærer, …. mor, om hun vil hjælpe dig. Tror du at du kan det?

Måske ville dine forældre kunne hjælpe dig med at komme til lægen. Lægen kan tale om, hvilke muligheder du har, for at få professionel hjælp til at få  det bedre. Og dine forældre kan også få rådgivning om, hvordan de kan hjælpe dig.

Du kan også selv gå til lægen eller ringe til lægen og fortælle hvordan du har det.

Det at tale om at være bange for panikanfald er en vigtig ting til at få det bedre. Så også derfor er det godt, at din lærer kan hjælpe dig.

Det er en god idé, at prøve, at tænke på i hvilke situationer, du har fået panikanfald. Kan du selv eller din lærer hjælpe dig med ikke at komme i disse situationer igen?

Du kan læse lidt mere om det her: Panikanfald og øvelser

Jeg har talt med andre unge, der har haft panikanfald og de er rigtig glade for at have fået professionel hjælp fra en psykolog. Psykologen kunne hjælpe dem med at finde ud af hvad, de skal gøre, når de kan mærke, at de får det dårligt, at de kan mærke at en anfald er på vej. Din læge kan henvise dig til en psykolog.

Så mit råd vil være, at du skal snakke med  lægen, så du kan få den hjælp, du har brug for, for at få det bedre.

Det er godt, at du havde mod på at skrive ind. Den styrke er god at have og den kan du bruge til at få hjælp, så du får det godt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.