Bange for næsten alt

Hej BT

jeg er en pige på 12 år jeg er bange for rigtigt mange ting og mine veninder tror at jeg er sindsyg ?

Lige siden jeg var lille har jeg kunne se ting som folk ikke kan

jeg har sagt det til min mor og far som er skilt

ser næsten aldrig min mor men min mor siger at jeg har en 6 sans

min far siger bare at jeg pjatter

har jeg skizofreni ?

Er også bange for rigtigt mange andre ting

der kommer en liste til sidst i mit brev ?

Men jeg ser ikke gyser film og ved ikke hvad der kunne have påvirket mig?!

Nå men her er min liste (vil bare vide hvad jeg skal gøre)

Jeg er bange for:
At flyve!
Højder!
Ild!
At drukne!!
Nåle!
Læger!
Tandlæger!
Hvepse!
Spejle!
Øjne!
Bøh manden!
Vinduer!
At se videoer alene hjemme!
Dødelig Sygdom!
Blodforgiftning!
Bomber!
Små rum!
Vandrutsjebaner!
Rutsjebaner i forlystelse parker!
Alarmer!
Mørke!
Torden!
Stikkontakter!
At få stød!
Høje lyde!
At blive kvalt!
Anika!
Søvnparalyse!
Gas!
Lastbiler!
Metro døre!
Mange mennesker!
Syre!
Krige!
Terror!
Familien dør! Å
Mine katte dør!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er rigtig godt, du har skrevet brevet. For det er ikke rart at gå og være bange. Og det skal ikke styre dit liv. Derfor håber jeg, du kan bruge de ideer, jeg giver dig. Så du kan få noget hjælp, så du ikke så tit vil opleve at være bange.

Alle kan blive bange. Men nogle børn og unge bliver lidt mere bange end andre. Jeg kan godt forstå, at du tænker på, om det kan være gyserfilm, der har gjort dig bange. Men det er ikke altid, man kan finde en grund til, hvorfor man er bange.

Måske har du oplevet noget i dit liv, som har gjort dig utryg? Når jeg læser listen af ting, du er bange for, så er der mange af tingene, jeg tror, rigtig mange er bange for. Krig og terror fx. Men der er også en ting, jeg undrer mig lidt over. Du skriver, du er bange for Anika. Har du oplevet noget slemt med en, der hedder Anika?

Det er meget sjældent, at man er syg, selv om man tit er rigtig bange. Også selv om man bliver mere bange end andre. Jeg tror derfor slet, slet ikke, at du ikke er hverken sindssyg eller skizofren.

Når din far siger, du pjatter, er det måske fordi, han ikke kan forstå, hvorfor du bliver bange. Måske synes han , at det er nogle fjollede ting, du bliver bange for. Og derfor tænker han måske, at det nok slet ikke er rigtig slemt for dig.

Derfor synes jeg, du skal snakke med ham igen. Så han forstår, at det går dig rigtig meget på. Og at du skal have noget hjælp. Du kan fx lade ham læse brevet, så han ved, hvor meget du tænker på det. Hvis han læser både brevet og mit svar, så får han også nogle ideer til, hvordan I sammen kan få hjælp til dig. Tal også med ham om listen af ting. Så kan du også forklare ham, hvad det handler om med hende Anika.

Flere børn har det lige som dig. Og der er heldigvis nogle forskellige måder at hjælpe de børn og unge, som særlig meget mærker at de er bange. Man kan fx gå i en gruppe, der hedder Cool Kids. Her kan man få hjælp til at håndtere, når man bliver bange. Det har dine lærere sikkert hørt om. Har du derfor en lærer, som du kan tale med om, at du er bange?

Det kan også være, at du har lyst til at tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun kender helt sikkert også andre børn, som har det som dig. Hun kan give dig nogle ideer til, hvad du og din far kan gøre. Hvis du ikke ved, hvornår sundhedsplejersken er på skolen, kan du spørge på kontoret.

Jeres egen læge kan også have nogle gode ideer til, hvordan du kan få hjælp. Du og din far kan sammen gå til jeres læge. Du kan tage listen med over de ting, som du er bange for.

Når du skal tale med din far, er det vigtigt, at han lytter til dig. Nogle gange har voksne så travlt, at de ikke altid får lyttet rigtigt. Kan du sige til din far, at du har noget vigtigt, du gerne vil tale med ham om? På den måde får du fortalt ham, at det er vigtigt, at han koncentrerer sig om det, du fortæller. Det vil være en god idé, hvis du vælger et tidspunkt, hvor du ved, at I har god tid. Det kan fx være en fredag eller lørdag aften, hvor I måske hygger foran fjernsynet.

Jeg håber, du har fået nogle ideer, som du kan bruge. Hvis du stadig synes, det er svært at vide, hvad du skal gøre, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. De vil være gode til at hjælpe dig videre.

De kærligste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.